Vol. 7 No. 1 (2023): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v7n1]

An alternative model for open science: Theaters, trees, rhizomes, and rhetorical machines


Main Article Content

Carmen Fernández Galán Montemayor
https://orcid.org/0000-0002-6926-6080
Montserrat García Guerrero
https://orcid.org/0000-0002-2303-0240

Abstract

This text analyses the representations about open science as a new paradigm of knowledge, and a journey through the tradition of organization of knowledge in the West is made. Based on these models, it is intended to build one of its own, within the framework of the epistemic change from paradigms to turns (linguistic, semiotic, pictorial and affective).The methodological strategy consists of a contrastive analysis of the history of images of knowledge with the current debate on open science. As preliminary results, two proposals for approaching different discursive genres are presented: a dystopian narrative and a binary poem as alternative multimodal models for science.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Galán Montemayor, C., & García Guerrero, M. (2023). An alternative model for open science: Theaters, trees, rhizomes, and rhetorical machines. Nawi, 7(1), 19-33. https://doi.org/10.37785/nw.v7n1.a1

References

Anglada, L., & Abadal, E. (2018). ¿Qué es la ciencia abierta? Anuario ThinkEPI, 12, 292-298. https://doi.org/10.3145/ thinkepi.2018.43

Bauman, Z. (2014). Tiempos líquidos Vivir en una época de incertidumbres. México: Tusquets.

Bratton, B. (2021). La terraformación. Programa para el diseño de una planetariedad viable. Buenos Aires: Caja Negra. Borbolla, O. (1990). Ucronías. México: Joaquín Mortiz.

Byrnes, J.; Baskerville, E. B; Caron, B.; Neylon, C.; Tenopir, C.; Schildhauer, M.; Budden, A. E., Aarssen, L. & Lortie, C. (2013). The four pillars of scholarly publishing: the future and a foundation. Ideas in Ecology and Evolution, 7 (1), 27-33.

Cavalletti, A. (2010). Mitología de la seguridad. La ciudad biopolítica. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora. Chevallier, S. & Chauviré, C. (2010). Diccionario Bourdieu. Buenos Aries: Nueva Visión.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2019). Rizoma. México: Fontamara. Deleuze, G. (1988). El pliegue. Leibniz y el barroco. Barcelona: Paidós. Fabbri, P. (1998). El giro semiótico. Barcelona: Paidós.

Fernández Mallo, A. (2009). Postpoesía, Barcelona: Anagrama.

FOSTER (2018). The future of science is Open. Recuperado de https://www.fosteropenscience.eu/ Foucault, M. (1981). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. Barcelona: Anagrama.

García Guerrero, M. & Fernández Galán, C. (2021). Visions on the openness of science. The discourse of scientific production and communication from the global north and south. In B. Suárez-Puerta and I. Merkoulova (eds.). Reflections on paths, scenarios and semiotic methodology routes (pp. 316-334). IASS-AIS, FELS, ASC, GAUGN and International Center for Semiotics and Intercultural Dialogue.

Han, B. (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Buenos Aires: Taurus. Han, B. (2018). Hiperculturalidad. Buenos Aires: Herder.

Lara, A. & Enciso, G. (2013). El giro afectivo. Athenea Digital, 13 (3), 101-119.

Lotman, I. (1989). Cultura y explosión. Lo previsible y lo imprevisible en el cambio social. Barcelona: Gedisa.

Llull, R. (2004). Arte breve. Granada: Colección de Pensamiento medieval y renacentista, Ediciones Universidad de Granada.

Méndez, E. (2021). Open science por defecto. Revista Arbor, 197 (799). https://doi.org/10.3989/arbor.2021.799002 Mitchel, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.

Maastricht University (2020). Open Science in Maastricht. Recuperado de https://www.maastrichtuniversity.nl/ research/open-science

Ong, W. (1987). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica. Parikka, J. (2021). Una geología de los medios. Buenos Aires: Caja Negra.

Pinker, S. (1995). El instinto del lenguaje. Cómo crea el lenguaje la mente. Madrid: Alianza. Pomian, K. (1997). Historia cultural. Historia de los semiósforos. México: Taurus.

Ranciere, J. (2008). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manantial. Rorty, R. (1990). El giro lingüístico. México: Paidós.

Scolari, C. A. & Rapa, F. (2019). Media evolution. Sobre el origen de las especies mediáticas. Buenos Aires: La Marca Editora.

Schulten, S. (2020). Emma Willard’s Maps of Time. The Public Domain Review. Recuperado de https:// publicdomainreview.org/essay/emma-willard-maps-of-time

Torop, P. (2002). Intersemiosis y traducción intersemiótica. Cuicuilco, 9 (25).

UNESCO. (2021). Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. Disponible en https://unesdoc.unesco. org/ark:/48223/pf0000379949_spa

Wenneker, L. B. (1970). An Examination of L’Idea Del Theatro of Giulio Camillo: Including an Annotated Translation, with Special Attention to His Influence on Emblem Literature and Iconography. Pittsburgh: University of Pittsburgh.

Wittgenstein, L. (2003). Tractatus logico-philosophicus. Madrid: Alianza. Yates, F. (2005). El arte de la memoria. Madrid: Siruela.

YERUN. (2018). Declaración de YERUN sobre ciencia abierta. Recuperado de https://yerun.eu/2018/05/yerun- statement-on-open-science/

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM