Vol. 7 No. 2 (2023): JULY[DOI:10.37785/nw.v7n2] Make political art. Slow writing as an investigative strategy of contingency in contemporary dance Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2023-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a6 Keywords: Agenciamiento, agency, art-transformative field, divergent academic writing, collaborative ethnography Main Article Content Francisco Bertea CIECS (UNC-CONICET) , CIECS (UNC-CONICET) https://orcid.org/0000-0003-3978-6445 Abstract In this paper we present a slow research and writing proposal of the political artistic doing of the independent contemporary dance group “Cantorodado”, located in the interior of the Córdoba Province (Argentina). Throughout 5 years of collaborative ethnographic fieldwork, we follow the traces of this group. We identify that the doing of this group is made of aesthetic, affective, ethical, political, economic and material agencies, which are configured relationally and contingently, where the latter is a quality of this doing. We present these findings merging narrative and vivid divergent academic writing with canonical academic writing. This approach allows us to approach the forms, rhythms and textures that contingency takes in its course. Thus, we test a methodological and writing strategy where its forms and contents communicate with the form and content of the social phenomena under study, with the intention that reading evoke the social event. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Bertea, F. (2023). Make political art. Slow writing as an investigative strategy of contingency in contemporary dance. Nawi, 7(2), 99-123. https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a6 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Appadurai, A. (1991). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México: Grijalbo. Arias, J. C. (2010). La investigación en artes. El problema de la escritura y el «método». Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 5 (2), 5-8. Banes, S. (2018). Terpsichore in Sneakers. La danza posmoderna. En A. Clavin & M. E. Cadús (Eds.). Teoría General de la Danza. Material didáctico (pp. 141-157). Buenos Aires: Cátedra de Teoría General de la Danza. Bang, C., & Wajnerman, C. (2010). Arte y Transformación social. La importancia de la creación colectiva en intervenciones comunitarias. Revista Argentina de Psicología, 48, 89-103. Becker, H. S. (2008). Los mundos del arte. Buenos Aires: Editorial Universidad Nacional de Quilmes. Becker, H. S., & Benzercy, C. (2009). El poder de la inercia. Apuntes de Investigación del CECYP, 15, 99-111. Bourdieu, P. (2003). Creencia artística y bienes simbólicos. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Aurelia Rivera. del Mármol, M. (2020). Entre el deseo, la amistad y la precarización. Cuadernos de Antropología Social, 51. https:// doi.org/10.34096/cas.i51.7950 del Mármol, M., Magri, G., & Sáez, M. L. (2017). Acá todos somos independientes: triangulaciones etnográficas desde la danza contemporánea, la música popular y el teatro en la ciudad de La Plata. El Genio Maligno. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 20, 44-64. Deleuze, G., & Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos. Despret, V. (2019). De agentes secretos a la interagencia. En Ministerio de Cultura de Argentina (Ed.). Prácticas artísticas en un planeta en emergencia (pp. 1-27). Buenos Aires: Centro Cultural Kichner, Ministerio de Cultura de Argentina. Duberg, A., Hagberg, L., Sunvisson, H., & Möller, M. (2013). Influencing Self-rated Health Among Adolescent Girls With Dance Intervention: A Randomized Controlled Trial. JAMA Pediatrics, 167 (1), 1-27. https://doi. org/10.1001/jamapediatrics.2013.421 Facuse Muñoz, M. Y., & Tham Testa, M. A. (2021). Los públicos de las escenas musicales migrantes: contribuciones para una sociología de la recepción. Papers. Revista de Sociologia, 107 (1), 1-31. https://doi.org/10.5565/rev/ papers.2902 Fernández Álvarez, M. I., Gaztañaga, J., & Quirós, J. (2017). La política como proceso vivo: diálogos etnográficos y un experimento de encuentro conceptual. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62 (231), 277-304. Fischer-Lichte, E. (2016). Experiencia estética como experiencia umbral. Revista de Teoría del Arte, 18, 79-100. Foucault, M. (1993). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta. Franko, M. (2019). Danzar el modernismo/Actuar la política. Buenos Aires: Miño y Dávila. Gablik, S. (1992). Connective Aesthetics. American Art, 6 (2), 2-7. https://doi.org/ 10.2307/3109088 Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa. Giménez, G. (2014). El retorno de las culturas populares en las ciencias sociales. Cultura y Representaciones Sociales, 8, 99-136. Greco, L. (2013). Políticas culturales y performance en proyectos artísticos-sociales. Tesis doctoral, Universidad Nacional de Buenos Aires. Rescatado de: https://acortar.link/AYD68n Guattari, F., & Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños. Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Norma. Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Incidencia de la pobreza y la indigencia en 31 aglomerados urbanos. Segundo semestre de 2021. INDEC y Ministerio de Economía, Argentina. Rescatado de: https://www. indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/eph_pobreza_03_22F5E124A94B.pdf Infantino, J. (2020). Sentidos de la potencialidad crítica, política y transformadora de las artes. Cadernos de Arte e Antropologia, 9 (1), 12-28. https://doi.org/10.4000/cadernosaa.2581 Ingold, T. (2012). Trazendo as coisas de volta à vida. Emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, 18 (37), 25-44. https://doi.org/10.1590/S0104-71832012000100002 Ingold, T. (2018). One world anthropology. HAU. Journal of Ethnographic Theory, 8 (1-2), 158-171. https://doi. org/10.1086/698315 Lamela Adó, M. D., & Mussetta, M. (2020). Apropiación transgresiva y multimodalidad en la investigación académica: propuestas de escrilectura. Revista Teias, 21 (63), 265-281. https://doi.org/10.12957/ teias.2020.53737 Lassiter, L. E. (2005). Collaborative ethnography. Chicago: University of Chicago Press. Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial. Le Breton, D. (1999). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones. Buenos Aires: Nueva Visión. Lind, M. (2007). The Collaborative Turn. En J. Billing, M. Lind & L. Nilsson (Eds.). Taking The Matter Into Common Hands. On Contemporary Art and Collaborative Practices (pp. 15-31). London: Black Dog Publishing. Lozano Andrade, J. S. (2020). Espacios intermedios y prácticas artísticas en procesos comunitarios. Aproximaciones desde la antropología y preceptos anarquistas. Tesis de Maestría, Universidad de los Andes, Colombia. Rescatado de: http://hdl.handle.net/1992/48646 Mastrangelo, A. (2020). Perspectivas socio antropológicas para el estudio local de la pandemia COVID-19 en Argentina. Ponto Urbe, 27. https://doi.org/10.4000/pontourbe.9241 Ministerio de Salud de la Nación (Ed.). (2021). Cuidados principales. Rescatado de: https://www.argentina.gob.ar/ salud/coronavirus/poblacion Mouffe, C. (2014). Agonística. Pensar el mundo políticamente. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Mussetta, M., Lamela Adó, M. D., & Peixoto, B. (2021). La escritura académica fuera de sí: la multimodalidad como potencia expansiva. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 18 (54), 382-400. Nieto Olivar, J. M. (2007). Dibujando putas: reflexiones de una experiencia etnográfica con apariciones fenomenológicas. Revista Chilena de Antropología Visual, 10, 54-84. Nogueira, S. (2019). Trabajos finales integradores en especializaciones sobre artes: la subjetividad en escritos desde una obra artística propia. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 6 (11), 64-85. Parrini, R. (2018). Deseografías. Una antropología del deseo. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Quirós, J. (2014). Etnografiar mundos vívidos: desafíos de trabajo de campo, escritura y enseñanza en antropología. Revista Publicar, 12 (17), 47-65. Rancière, J. (1996). El desacuerdo. Política y filosofía. Buenos Aires: Nueva Visión. Rancière, J. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Tamar, S. (2012). Reconciliation and community development through community art: an investigation into the methodologies employed by community artists. Tesis Doctoral, Universitat Rovira i Virgili, España. Rescatado de: http://hdl.handle.net/10803/111096 Verzero, L., & Manduca, R. (2019). Vocación por lo popular en el activismo artístico contemporáneo: temas, lenguajes y dilemas. Encuentros Latinoamericanos, 3 (2), 149-164. Issue Vol. 7 No. 2 (2023): JULY[DOI:10.37785/nw.v7n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM