Vol. 7 No. 2 (2023): JULY[DOI:10.37785/nw.v7n2] Brand management and construction. An experience with crabs in Guayaquil Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2023-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a12 Keywords: Guayaquil, crab, experience, brand, branding, spaces Main Article Content Carlos González Lema Escuela Politécnica Superior del Litoral , Escuela Politécnica Superior del Litoral https://orcid.org/0000-0001-7015-6260 Antonio Moncayo Moncayo Escuela Politécnica Superior del Litoral , Escuela Politécnica Superior del Litoral https://orcid.org/0009-0009-7782-5186 Abstract The present article contains an analysis of the implementation of branding in crab restaurants in the city of Guayaquil. Most of the establishments observed in this study have graphics related to crabs, but the contribution to generating a consumer experience is minimal or non-existent. The study reviews the Master Brand model for space management proposed by Joan Costa, analyzing consumer tastes and preferences. Using these inputs, a guide is proposed for the application of branding in the field of crab restaurants that contributes to a different and more satisfactory experience for consumers. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite González Lema, C., & Moncayo, A. G. (2023). Brand management and construction. An experience with crabs in Guayaquil. Nawi, 7(2), 211-230. https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a12 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Bakker, I., Van der Voordt, T., Vink, P., & De Boon, J. (2014). Pleasure, Arousal, Dominance: Mehrabian and Russell revisited. Curr Psychol, 33, 405-421 Brujo, G. (2013). Qué es Branding. Modaespaña, 8-10. Cabrera Leon, C., Tumbaco Freire, A., Noblecilla Borja, M. (2011). Evaluación de factibilidad técnica financiera para la instalación de una planta procesadora de cangrejo. Tesis de Grado, Escuela Superior Politécnica del Litoral. Calvillo Cortés, A. (2010). Luz y emociones. Estudio sobre la influencia de la iluminación urbana en las emociones, tomando como base el diseño emocional. Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Cataluña. Capriotti, P. (2009). Branding corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la identidad corporativa. Santiago: Colección de Libros de la Empresa. Costa, J. (2012). Construcción y gestión estratégica de la marca: modelo MasterBrand. Revista Luciérnaga, 4, (8), 20-25. Casanoves, J. (2017). Fundamentos de Branding. Claves para construir una marca poderosa. Barcelona: Editorial Profit. Davis, S. (2002). La marca. Máximo valor de su empresa. México: Pearson Educación. Del Toro, J. M. (2009). La marca y sus circunstancias. Barcelona: Ediciones Deusto. El Telégrafo. (2014). Ecuatorianos consumen 16 millones de cangrejos. El Telégrafo. Recuperado de http://www. eltelegrafo.com.ec/noticias/economia/8/ecuatorianos-consumen-16-millones-de-cangrejos El Universo. (2010). Guayacos, tras la ruta del cangrejo. El Universo. Recuperado de http://www.eluniverso. com/2010/09/23/1/1445/guayacos-tras-ruta-cangrejo.html Gómez Díaz, C. & Rodríguez, J. K. (2013). La cultura organizacional. Rescatado de https://www.researchgate.net/ publication/257008605_Paper_Cultura_Gomez_-_Rodriguez_long_version Gómez, M. & García, C. (2012). Marketing sensorial Cómo desarrollar la atmósfera del establecimiento comercial. Distribución y Consumo, 122, 30-40 Janiszewska, K. & Insch, A. (2012). The strategic importance of brand positioning in the place brand concept: elements, structure and application capabilities. Journal of International Studies, 5, (1), 9-19. Keller, K. L. (2002). Branding and Brand Equity. Cambridge: Marketing Science Institute. Lenderman, M. & Sanchez, R. (2008). Marketing experiencial. La revolución de las marcas. Madrid: ESIC Editorial. Llopis, E. (2011). Branding & Pyme. Un modelo de creación de marca para pymes y emprendedores. Madrid: Bubok. Mestre, M. S., Sanz, M. J., Herrera, J. S., & Blanco, T. P. (2013). Fundamentos de marketing. Madrid: Ediciones Pirámide. Montaña, J. & Moll, I. (2013). El poder de la marca. El papel del diseño en su creación. Barcelona: Profit Editorial. Orozco Toro, J. A. & Ferré Pavía, C. (2012). El ADN de la marca. La concepción de sus valores intangibles en un contexto dialogado. Signo y Pensamiento, 31 (61), 56-71. Paris, R., Arango, C., Vargas, R., & Viana, L. M. (2015). Gestión de marca para PYMES. Medellín: Universidad de Medellín. Slade-Brooking, C. (2016). Creando Brand Identity. Guía para diseñadores. Badalona, España: Parramón Ediciones. Wheeler, A. (2017). Designing Brand Identity. An Essential Guide for the Whole Branding Team. Hoboken, USA: John Wiley and Sons. Issue Vol. 7 No. 2 (2023): JULY[DOI:10.37785/nw.v7n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM