Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1]

From the laboratory to the museum. The change in the indigenous representation proposed by Camilo Egas


Main Article Content

Édison Duván Ávalos Flórez
https://orcid.org/0000-0002-9534-1347

Abstract

The painting Las floristas indias, by Camilo Egas, changed the representation of the indigenous in the plastic arts of Ecuador. Before that painting, the indigenous, from positivism, was objectified until erasing the traces that revealed their subjectivity. After this painting, the representation of the indigenous, in a naturalistic conception, was endowed with a social context, a geographical landscape and a historical development. However, this new representation, under the influence of 'social realism', degenerated into a reprehensible representation.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ávalos Flórez, Édison D. (2024). From the laboratory to the museum. The change in the indigenous representation proposed by Camilo Egas. Nawi, 8(1), 47-57. https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a3

References

Anónimo. (s/f). El criollismo de Egas. Fondo Documental de Camilo Egas, Quito.

Carcelén, S. (Dirección). (2009). Camilo Egas. Un hombre secreto [Película]. Ministerio de Cultura del Ecuador.

Fitzell, J. (1994). Teorizando la diferencia en los Andes del Ecuador. Viajeros europeos, la ciencia del exotismo y las imágenes de los indios. En B. Muratorio (Ed.). Imágenes e imagineros. Representaciones de los indígenas ecuatorianos, siglos XIX y XX (pp. 25-73). Quito: FLACSO.

Hall, S. (2013). Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto de Estudios Sociales y Culturales Pensar, Instituto de Estudios Peruanos, Corporación Editora Nacional.

Huidobro, V. (2012). El espejo de agua. Barcelona: Agua Fuerte. Icaza, J. (2014). Huasipungo. Quito: Libresa.

Laso Acosta, J. D., & Cruz, R. (1911). Quito a la vista. Primera y segunda entrega. Quito: Talleres de Tipografía Laso.

Laso, F. (2015). La huella invertida. Antropologías del tiempo, la mirada y la memoria. La fotografía de José Domingo Laso.

-1927. Tesis de Maestría. Quito: FLACSO.

Moro, C. (2002). Prestigio del amor. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Muratorio, B. (1994). Nación, identidad y etnicidad. Imágenes de los indios ecuatorianos y sus imagineros a fines del siglo XIX. En B. Muratorio (Ed.). Imágenes e imagineros. Representaciones de los indígenas ecuatorianos, siglos XIX y XX (pp. 109-196). Quito: FLACSO.

Nancy, J. L. (2003). La representación prohibida. Seguido de La Shoah, un soplo. Buenos Aires: Amorrortu. Nancy, J. L. (2006). La mirada en el retrato. Buenos Aires: Amorrortu.

Pérez Arias, T. (2006). Raza y modernidad en Las floristas y El sanjuanito de Camilo Egas. En X. Sosa Buchholz & W. F. Waters. (Comp.), Estudios ecuatorianos. Un aporte a la discusión (pp. 155-166). Quito: Abya-Yala.

Pérez Arias, T. (2012). La construción del campo moderno del arte en el Ecuador, 1860-1925: geopolíticas del arte y eurocentrismo. Tesis de Doctorado. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar.

Rocha, S. (27 de septiembre de 2016). La crítica sobre Camilo Egas (1917-1940). Paralaje. Página web. Obtenido de https://www.paralaje.xyz/investigacion_la-nocion-de-vanguardia-a-traves-de-la-recepcion-de-la-obra-de-camilo- egas-1917-1940-2/#

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM