Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1] Art and Engineering. Models of collaborative work in Argentina and the United States during the 1960s Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2024-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a4 Keywords: Technological arts, science, collaboration, interdisciplinarity, intermediality Main Article Content Jazmín Adler CONICET (UNTREF-UBA) , CONICET (UNTREF-UBA) https://orcid.org/0009-0003-6179-2312 Abstract This paper addresses the central role played by the convergence of art and engineering during the sixties of the last century, with the aim of examining the models of collaborative and interdisciplinary work promoted by different institutions of the time. Through qualitative research that comprised the study of various documentary sources, the article argues that the socio-political contexts that encouraged such disciplinary confluences from the joint work between artists, engineers and scientists, were quite different. In order to analyze these differences, the paper focuses on two case studies: Experiments in Art and Technology (E.A.T.) in the United States and the Center for Art and Communication (CAyC) in Argentina. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Adler, J. (2024). Art and Engineering. Models of collaborative work in Argentina and the United States during the 1960s. Nawi, 8(1), 59-80. https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a4 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Bardiot, C. (2006). The Diagrams of 9 Evenings. En 9 Evenings Reconsidered. Art, Theatre, and Engineering, 1966 (pp. 45-53). Cambridge: MIT List Visual Arts Center. Barnes, C. (1966, 15 de octubre). Dance or Something at the Armory. The New York Times. Rescatado de https:// www.nytimes.com/1966/10/15/archives/dance-or-something-at-the-armory-new-series-presents- rauschenberg.html Berlin, M., & Glusberg, J. (1969). Qué sucede en otras latitudes con las experiencias de arte y cibernética. En Primera muestra del Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria. Buenos Aires: CAyC. Bishop, J., & Beck, R. (2020). Technocrats of the Imagination. Art, Technology, and the Military-Industrial Avant- Garde. Durham: Duke University Press. Brockman, A. (1966, 27 de octubre). Theatre, Engineering: All the Fun was Backstage. The Village Voice. Burnham, J. (1968). Systems Esthetics. Artforum, 7 (1), 30-35. Cateforis, S., Duval, S., & Steiner, S. (2019). Hybrid Practices. Art in Collaboration with Science and Technology in the Long 1960s. Oakland: University of California Press. CAyC. (1969a). Arte y Cibernética en Olavarría. Jane Brown Papers, 1916-1995: GRI, caja 73 / carpeta 5. CAyC. (1969b). ¿Qué es el CEAC? En Primera muestra del Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria. Buenos Aires: CAyC. CAyC. (1969c). Por qué exponemos esta muestra de grabados japoneses. En Primera muestra del Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria. Buenos Aires: CAyC. CAyC. (1969d). Por qué incluimos a Benedit, Berni, Deira, Mac Entyre, Romberg y Vidal en esta muestra. En Primera muestra del Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria. Buenos Aires: CAyC. CAyC. (1969e). Reflexiones sobre la diferencia del Arte y la Ciencia. Jane Brown Papers, 1916-1995: GRI, caja 73 / carpeta 5. CAyC. (1977). Amèrica llatina ’76. Barcelona: Centro de Arte y Comunicación, Fundación Joan Miró y Parc de Montjuïc. Collins Goodyear, A. (2019). Launching “Hybrid Practices” in the 1960s. On the Perils and Promise of Art and Technology. En Hybrid Practices. Art in Collaboration with Science and Technology in the Long 1960s (pp. 23- 44). Oakland: University of California Press. Collins Goodyear, A. (2008). From Technophilia to Technophobia: The Impact of the Vietnam War on the Reception of “Art and Technology”. Leonardo, 41 (2), 169-173. E.A.T. (1969, 19 de mayo). E.A.T Proceedings, (9). E.A.T. (1968a, 18 de marzo). E.A.T News, 2 (1). E.A.T. (1968b). Some More Beginnings. Experiments in Art and Technology. Nueva York: Experiments in Art and Technology. E.A.T. (1967, 15 de enero). E.A.T News, 1 (1). Ferraro, R. (1969). Cómo funciona una máquina automática de dibujo. En Primera muestra del Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria. Buenos Aires: CAyC. Gere, C. (2002). Digital Culture. Londres: Reaktion Books. Glusberg, J. (1985). Del pop-art a la nueva imagen. Buenos Aires: Ediciones de Arte Gaglianone. Glusberg, J. (1973). Arte y computadoras en Latinoamérica. Minneapolis: University of Minnesota y CAYC. Glusberg, J. (1969a). Argentina Inter-medios. En Argentina Inter-medios. Organizada por el Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria presentada en el cine-teatro Opera de Buenos Aires. Buenos Aires: CAyC. Glusberg, J. (1969b). Arte y cibernética. En Primera muestra del Centro de Arte y Comunicación de la Fundación de Investigación Interdisciplinaria. Buenos Aires: CAyC. Glusberg, J. (1968). Integrar el arte con la tecnología. Análisis, 360, 34-36. Hertz, G. (1995). The Godfather of Technology and Art. An Interview with Billy Klüver. Conceptlab. Rescatado de: http://www.conceptlab.com/interviews/kluver.html Higgins, D. (1966). Intermedia. Leonardo, 34 (1), 49-54. Klütsch, C. (2012). Information Aesthetics and the Stuttgart School. En Higgins, H., & Kahn, D. (eds.). Mainframe Experimentalism. Early Computing and the Foundation of the Digital Arts (pp. 65-89). Oakland: University of California Press. Klüver, B. (1967a, 17 de marzo) Dear member of the board and friend. Experiments in Art and Technology Records: GRI, caja 3 / carpeta 17. Klüver, B. (1967b). Interface: Artist/Engineer. Experiments in Art and Technology Records: GRI, caja 145 / carpeta 44. Klüver, B. (1966a). 9 evenings. Experiments in Art and Technology Records: GRI, caja 3 / carpeta 2. Klüver, B. (1966b, 29 de septiembre). Nine Evenings: Theatre and Engineering. Pressbriefing. Experiments in Art and Technology Records: GRI, caja 3 / carpeta 7. Klüver, B. (1966c, 28 de enero). The Great Northeastern Power Failure. Experiments in Art and Technology Records: GRI, caja 145 / carpeta 2. Klüver, B., Martin, J., & Rose, B. (1972). Pavilion by Experiments in Art and Technology. Boston: Dutton. Kuo, M. (2013). Beginning 9 Evenings. En Sherman, D., van Dijk, R., & Alinder, J. (eds.). The Long 1968. Revisions and New Perspectives. Bloomington: Indiana University Press. Lippard, L. (1967, 20 de enero). Total Theatre. Art International. Marchesi, M. (2017). El CAyC y el arte de sistemas como estrategia institucional. Sztuka Ameryki Łacińskiej, 7, 137-163. McCray, P. (2020). Making Art Work. How Cold War Engineers and Artists Forged a New Creative Culture. Cambridge: The MIT Press. McGee, J., & Heilos, L. (1967). Visual Display of Infrared Laser Output on Thermographic Phosphor Screen. IIEE Journal of Quantum Electronics, 3 (1), 31. Moles, A. (1966). Information Theory and Esthetic Perception. Champaign: University of Illinois Press. Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation. A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, 6, 43-64. Giunta, A. (2014). ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires: Fundación Arteba. Ruder & Finn Incorporated (1966, 14 de septiembre). Technology for Art’s Sake. Experiments in Art and Technology Records: GRI, caja 3 / carpeta 7. Schwaller, W. (2019, 25-27 de septiembre). Cybernetic Circulations of the Centro de Arte y Comunicación. X Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes, XVIII Jornadas CAIA. Buenos Aires: Argentina. Snow, C. P. (1959). The Two Cultures and the Scientific Revolution. Cambridge: Cambridge University Press. Vergara, E. (2002). El arte electrónico en México. Tesis de Grado. México: Universidad Nacional Autónoma de México. Wiener, N. (1998). Cibernética o el control y comunicación en animales y máquinas. Barcelona: Tusquets. Issue Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM