Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2] The dark side of youth. Sex, drugs and cultural modernization in 1960s Argentine film noir Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2024-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a2 Keywords: Film noir, youth, drugs, sexuality, rock & roll, authoritarianism Main Article Content Daniel Adrián Giacomelli Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-4006-8395 Abstract This article analyzes three Argentine films from the 60s: La Patota (Daniel Tinayre, 1960), Orden de Matar (Román Viñoly Barreto, 1965), and Humo de Marihuana (Lucas Demare, 1968). In them, youth and their customs are central. The protagonists seek a life of pleasures but find tragic destinies. The films present sexuality, violence, rock & roll, social gatherings, fashions, and drugs as threats to their lives and social order. Reflect the conservative perspectives of the time, which viewed with concern the youth getting involved in renewing activities. The films contrast with the thematic and aesthetic renewal of the Generation of 60 and represent the opinions of the most conservative sectors of Argentine society, which from 1966 would impose a dictatorial regime that saw youth as the cause of many of the country’s problems. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Giacomelli, D. A. (2024). The dark side of youth. Sex, drugs and cultural modernization in 1960s Argentine film noir. Nawi, 8(2), 37-55. https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a2 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Acha, O. (2014). Crónica sentimental de la Argentina peronista. Sexo, inconsciente e ideología, 1945-1955. Buenos Aires: Prometeo Libros. Arnett, R. (2020). Neo-Noir as Post-Classical Hollywood Cinema. Londres: Palgrave Macmillan. Bernini, E. (2000). Ciertas tendencias del cine argentino. Notas sobre el “nuevo cine argentino” (1956-1966). Kilómetro 111, 1, 71-88. Bernini, E. (2016). Políticas del policial en el cine argentino. En R. Setton & G. Pignatello (Comps.), Crimen y pesquisa. El género policial en la Argentina (1870-2015). Literatura, cine, televisión, historieta y testimonio (pp. 185-192). Buenos Aires: Título. Borde, R., & Chaumeton, E. (1958). Panorama del cine negro. Buenos Aires: Losange. Bould, M., Glitre, K., & Tuck, G. (2009). Parallax Views. An Introduction. En M. Bould, K. Glitre & G. Tuck (Eds.), Neo-Noir (pp. 1-10). New York: Wallflower Press. Conard, M. (2007). Introduction. En The Philosophy of Neo-Noir (pp. 1-4). Louisville: The University Press of Kentucky. Corbelle, F. (2019). La construcción social del “problema de la droga” en Argentina, 1919-2018. Revista Ingesta, 1, 14-40. https://doi.org/10.11606/issn.2596-3147.v1i1p14-40 Cosse, I. (2010). Pareja, sexualidad y familia en los años sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI. Esquenazi, J. P. (2018). El film noir. Historia y significaciones de un género popular subversivo. Buenos Aires: El Cuenco de Plata. Facultad de Arte, UNICEN. (3 de agosto de 2020). XI Jornadas Internacionales/Nacionales de Historia, Arte y Política: Román Setton. Video en YouTube. Recuperado de: https://youtu.be/FWnKPMGXm2k Grob, N. (2008). Einleitung. Kino der Verdammnis. En N. Grob (Ed.), Filmgenres. Film noir (pp. 9-23) Stuttgart: Philip Reclam Jun. Heredero, C., & Santamarina, A. (1996) El cine negro. Maduración y crisis de la escritura clásica. Buenos Aires: Paidós. Karush, M. J. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Buenos Aires: Ariel. Lozano, C. (2016). El cuerpo del delito sexual en la historia de la cinematográfica argentina: La Patota 1960 y 2015. Estudios del ISHiR, 6 (15), 35-55. https://doi.org/10.35305/eishir.v6i15.614 Manzano, V. (2010). Juventud y modernización sociocultural en la Argentina de los sesenta. Desarrollo Económico, 50 (199), 363-390. Manzano, V. (2014a). The Age of Youth in Argentina. Culture, politics, and sexuality from Perón to Videla. Chapel Hill: The University of North Carolina Press. Manzano, V. (2014b). Política, cultura y el “problema de las drogas” en la Argentina, 1960-1980s. Apuntes de Investigación del CECYP, 24, 51-78. Naremore, J. (2008) More Than Night. Film Noir in its Contexts. Berkeley: University of California Press. Peralta, J. L. (2018). Batallas discursivas en torno a la “homosexualidad” en Argentina (1957-1969). Badebec, 7 (14), 67-94. Pujol, S. (2002). La década rebelde. Los años 60 en la Argentina. Buenos Aires: Emecé. Schrader, P. (2004). Apuntes sobre el film noir. Latente. Revista de Historia y Estética del Audiovisual, 2, 123-134. Simonetto, P. (2019). El dinero no es todo. Compra y venta de sexo en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires: Biblos. Spinelli, M. E. (2005). Los vencedores vencidos. El antiperonismo y la “revolución libertadora”. Buenos Aires: Biblos. Issue Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM