Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Hypertext on digital radio. An analysis of information processing in the Santa Elena canton, Ecuador Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a8 Keywords: hypertext, digital radio, information treatment, interactivity, information quality Main Article Content Isabel Posligua Quinde Universidad Estatal Península de Santa Elena image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-3934-6183 Marlon Ramírez Rodríguez Universidad Estatal Península de Santa Elena image/svg+xml https://orcid.org/0000-0001-8409-2659 Abstract The present investigation examines the use of hypertext in digital radio media and its influence on the presentation, accessibility, and quality of information. The objective was to evaluate how hypertext and information strategies impact the quality of content offered by local media. Using a mixed-method approach and a non-experimental descriptive design, data were collected through surveys, expert interviews, and content analysis of Radio Salinas 103.3 FM and Genial 106.9 FM, with a sample of 200 people. The results indicate that both media use hypertext in informational and entertainment topics, mainly in video and image formats, which improves the clarity and precision of information, though with limited sources. The study concludes that hypertext enhances the user experience by allowing greater interactivity and continuous content updating. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Posligua Quinde, I., & Ramírez Rodríguez, M. (2025). Hypertext on digital radio. An analysis of information processing in the Santa Elena canton, Ecuador. Nawi, 9(1), 139-149. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a8 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Caro Salcedo, L. C., & Arbeláez Echeverri, N. C. (2009). Hipertextualidad, literacidad y discurso académico: conceptos para la gestión del conocimiento en la red. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 28, 1-23. Díaz Rodriguez, F. C., & García Martínez, V. (2022). Hipertexto, multimedia e interactividad del ciberperiodismo. Question/Cuestión, 3 (71), E685. https://doi.org/10.24215/16696581e685 Díaz-Noci, J. (2018). Hipertexto en periodismo: realidad e investigaciones de futuro. Anuario ThinkEPI, 12, 230-235. https://doi. org/10.3145/thinkepi.2018.34 Mercado Borja, W. E., Guarnieri, G., & Luján Rodríguez, G. (2019). Análisis y evaluación de procesos de interactividad en entornos virtuales de aprendizaje. Trilogía. Ciencia Tecnología Sociedad, 11 (20), 63-99. https://doi.org/10.22430/21457778.1213 Merlos, K., Ramírez, F. & Serrano, O. (2012). Tratamiento informativo que La Prensa Gráfica y El Diario de Hoy hacen de la violencia contra la mujer en el período de enero a febrero de 2012. Tesis de Licenciatura, Universidad de El Salvador. Novoa, X. (2023). Análisis del tratamiento informativo periodístico de la salud mental en la red social Tik Tok. Repositorio Académico de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Recuperado de: http://hdl.handle.net/10757/669401 Romero, M., Yaguana, H., & Gonzales, M. (2023). El hipertexto en el periodismo digital ecuatoriano. Estudio de Caso, diarios El Comercio, El Universo y Metro Ecuador. Memorias de la Vigésima Segunda Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2023), 254-261. https://doi.org/10.54808/CISCI2023.01.254 Vallejos, G., Véliz, M., & Sáez, K. (2021). Estructura hipertextual y habilidad lectora: Análisis de la producción digital de textos argumentativos de 4º año medio. Revista Signos. Estudios de lingüística, 54 (105), 97-119. Issue Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Section ARTICLES Author Biography Marlon Ramírez Rodríguez, Universidad Estatal Península de Santa Elena Marlon Ramírez Rodríguez is a social communicator and holds a Master's degree in Communication from the Universidad Estatal Península de Santa Elena, a journalist by profession, and a specialist in Digital Marketing. He holds a Diploma in Digital Marketing Strategies from the Politécnico Superior de Colombia. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM