Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Skills and strategies for brand positioning on the TikTok platform during the second round of elections in Ecuador (2023) Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a10 Keywords: TikTok, branding, metrics, political marketing, social networks Main Article Content Martha Suntaxi Andrade Universidad Estatal Península de Santa Elena image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-1356-8928 Steven Paul Bernabé Borbor Universidad Estatal Península de Santa Elena image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-0581-0398 Lilian Molina Benavides Universidad Estatal Península de Santa Elena image/svg+xml https://orcid.org/0000-0001-7849-9444 Abstract This article analyzes the skills and strategies used for brand positioning in the TikTok platform during the second round of elections in Ecuador, in the year 2023. The objective is to determine how the brand positioning strategies of the presidential candidates have an impact on the social network TikTok. The main identified strategies used by the candidates were to position their personal image, innovate in campaign jingles and music, the use of the political message and discourse, collaborations with national politicians and influencers, as well as collaboration with national product brands. Finally, the analysis of interactions and metrics in TikTok revealed that effective brand positioning in social networks depends on the ability of candidates to adapt to the style and language of the platform. In this context, Noboa and Gonzalez stood out for their ability to transform political messages into attractive content in line with the public's expectations. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Suntaxi Andrade, M., Bernabé Borbor, S. P., & Molina Benavides, L. (2025). Skills and strategies for brand positioning on the TikTok platform during the second round of elections in Ecuador (2023). Nawi, 9(1), 167-183. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a10 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Cusot, G., & Palacios, I. (2021). TikTok y su rol predominante en la campaña presidencial de Xavier Hervas. Revista Enfoques de la Comunicación, 6, 65-96. Figuereo, J., Oliveira, J., & Chávez, R. (2022). TikTok como herramienta de comunicación política de los presidentes iberoamericanos. En I. Aguaded et al. (Eds.), Redes sociales y ciudadanía. Ciberculturas para el aprendizaje (pp.103-112). Sevilla, Huelva: Grupo Comunicar Ediciones. López, V. (2022). Nuevos medios en campaña. El caso de las elecciones autonómicas de Madrid 2021 en TikTok. Universitas XXI. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 36, 221-241. https://doi.org/https://doi.org/10.17163/uni.n36.2022.09 Pulla, G. L. (2023). Nuevos lenguajes de comunicación política. El uso de Instagram y TikTok en las elecciones seccionales de Quito y Guayaquil 2023. ComHumanitas. Revista Científica de Comunicación, 14 (1), 37-55. https://doi.org/https://orcid.org/0000- -4833-1007 Ridge, B. (2023). El fenómeno de TikTok: ¿El sitio web más popular? Web Medium Multimedia. Rescatado de: https://www. mediummultimedia.com/web/es-tiktok-el-sitio-web-mas-popular/ Sarasqueta, G. (2021). Técnicas de la comunicación política ante la era de la infoxicación y la interrupción: del storytelling al storydoing. Revista Interdisciplinar de Ciencias de la Comunicación y Humanidades (17), 73-84. https://doi.org/https://doi. org/10.32466/eufv-cyh. Sevilla, C. (2020). Imagen Política: la estrategia que llegó para quedarse. Cuaderno. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 97, 91-101. https://doi.org/10.18682/cdc.vi97.3936 Tandazo, R., Gallegos, E., & Ávila, V. (2021). Análisis de las estrategias de marketing político digital del candidato Xavier Hervas en los electores millennials. 593 Digital Publisher CEIT, 6 (6), 336-352. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.6.769 Terrádez, N. (2020). TikTok. Una exploración sobre la difusión de los estereotipos sociales. Proyecto de Grado, Universidad de Valladolid. Rescatado de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/42968/TFG- N.%201420.pdf?sequence=1 TikTok. (2023). Acerca de TikTok. Web TikTok. Rescatado de: https://www.tiktok.com/about?lang=es Torres-Toukoumidis, A., De-Santis, A., & Vintimilla-León, D. (Coords.) (2021). TikTok. Más allá de la hipermedialidad. Quito: Editorial Abya Yala. Issue Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM