Vol. 9 No. 2 (2025): JULY[DOI:10.37785/nw.v9n2] Positioning strategy for the Moon Rise brand through product system design in Guayaquil Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n2.a8 Keywords: product system , packaging , branding, positioning, user experience Main Article Content Katty Pamela Sánchez Guamán Escuela Superior Politécnica del Litoral , Escuela Superior Politécnica del Litoral https://orcid.org/0009-0009-3987-6089 Abstract This article explores the implementation of a product system as a strategy to strengthen the brand positioning of Moon Rise, an Ecuadorian urban fashion venture. Using a mixed methodology with both qualitative and quantitative approaches, consumer perceptions were analyzed and observations were conducted in fashion stores in Guayaquil, complemented by interviews with experts. Based on these findings, which highlight the importance of visual identity, user experience, and sustainability in packaging design as key differentiators an integral redesign is proposed. This includes new packaging made from recycled materials, an inspiring narrative concept, improvements in visual merchandising, and multichannel branding strategies. The proposal aims to position Moon Rise as an innovative, coherent brand aligned with global trends in responsible consumption. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Sánchez Guamán, K. P. (2025). Positioning strategy for the Moon Rise brand through product system design in Guayaquil. Nawi, 9(2), 205-223. https://doi.org/10.37785/nw.v9n2.a8 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Buil, I. (2010). Medición del valor de marca desde un enfoque formativo. Cuadernos de Gestión, 10, 67-196. Correa, J., Ledesma, S., & Peñaherrera, F. (2019). Importancia de la innovación y creatividad en el desarrollo de productos. Pro Sciences. Revista de Producción, Ciencias e Investigación, 3 (22), 31-37. https://doi.org/10.29018/issn.2588- 1000vol3iss22.2019pp31-37 El Universo (2022). Ecuador Reciclaje Una planta de reciclaje da "segunda vida" a plásticos y cartones; se usan para fabricar nuevos productos. Web El Universo. Rescatado de: https://www.eluniverso.com/noticias/ecuador/una-planta-de- reciclaje-da-segunda-vida-a-plasticos-y-cartones-se-usan-para-fabricar-nuevos-productos-nota/ Gomez, C. (2015). Diseño y técnicas de packaging. Trabajo fin de Grado. Universidad de Valladolid. Hoyos, R. (2016). Branding, el arte de marcar corazones. Bogotá: Ecoe Ediciones. Mahecha, N., & Boada, A. (2020). Modelo metodológico de diseño de sistemas producto-servicio (M.M.SPS) en el contexto empresarial colombiano : una investigación desde el diseño. Kepes, 17 (21), 459-492. https://doi.org/10.17151/ kepes.2020.17.21.16 Malaver, F., & Vargas, M. (2013). Formas de innovar y sus implicaciones de política: lecciones de una experiencia. Cuadernos de Economía, 32 (60), 537-570 Parrales, M., & Solorzano, J. (2021). Branding: posicionamiento de marca en el mercado ecuatoriano. Revista Espacios, 42 (12), 27-39. S/a. (2024). El auge de las marcas que apuestan por la sostenibilidad fabricando productos con materiales reciclados. Web PuroMarketing. Rescatado de: https://www.puromarketing.com/171/213412/auge-marcas-apuestan-sostenibilidad- fabricando-productos-materiales-reciclados Sterman, A. (2013). Cómo crear marcas que funcionen. Bogotá: Ediciones de la U. Vistazo (2019). ¿Cuáles son las marcas de mayor recordación para los ecuatorianos? Web Vistazo. Rescatado de: https://www. vistazo.com/actualidad/nacional/cuales-son-las-marcas-de-mayor-recordacion-para-los-ecuatorianos-ABVI145476 Walker, O. C. et al. (2002). Marketing Strategy. A Decision-Focused Approach. New York: McGraw-Hill/Irwin. Issue Vol. 9 No. 2 (2025): JULY[DOI:10.37785/nw.v9n2] Section ARTICLES Author Biography Katty Pamela Sánchez Guamán, Escuela Superior Politécnica del Litoral, Escuela Superior Politécnica del Litoral Pamela Sánchez Guamán is an independent professional in the field of branding and digital communication. She holds a postgraduate degree in Brand Design and Management from the Escuela Superior Politécnica del Litoral. She has collaborated on various academic projects.Her semi-senior career focuses on innovative strategies for a range of entrepreneurial ventures. She is also the brand manager of Geomil Express in Madrid, Spain. This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM