Vol. 3 No. 2 (2019): JULY[DOI:10.37785/nw.v3n2]

Videogames Evolution and their Graphic Line, an Approach Between Aesthetic and Technology. DOI: 10.37785/nw.v3n2.a10 (English version)


Main Article Content

Nayeth Idalid Solorzano
Stephanie Moscoso Poveda
Elizabeth Elizalde Ríos

Abstract

There are many studies about the historical evolution of videogames, by considering, for decades, their creation as a technological milestone of obvious acceptance in the market. However, in these studies, due to the high importance given to the development of the technology they use, the value of the aesthetic aspects involved in them has been omitted. For example, the personification of a character, ignoring the importance that its design can have in fulfilling its role in the game; due to its connection with the player. This research seeks to analyze the evolution of graphic lines of characters and the environment of popular video games. The perception of video games in a sample size of a young Ecuadorian population is also analyzed. The most relevant aesthetic aspects of the videogames related to their evolution and success in the market are studied. The evolutionary changes that have occurred in their main characters are also analyzed, evaluating important aspects such as quality, colors, shapes and textures considered in its design. Other graphic elements are observed in the direct relation with the development of contents, and videogames trends, as well as the way in which their characters interact with a player.


Spanish version: https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/548/423

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Solorzano, N. I., Moscoso Poveda, S., & Elizalde Ríos, E. (2019). Videogames Evolution and their Graphic Line, an Approach Between Aesthetic and Technology. DOI: 10.37785/nw.v3n2.a10 (English version). Nawi, 3(2), 125-143. https://doi.org/10.37785/nw.v3n2.a10e

References

Belli, S., & López Raventós, C. (2008). Breve historia de los videojuegos. Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social, (14), pp. 159-179.

Bustillos Rojas, B. M. (2013). Implementación de un circuito cerrado de televisión digital para la empresa telecomunicaciones fulldata. Quito: Universidad de las Américas, 2013. Retrieved from http://dspace.udla.edu.ec/bitstream/33000/3499/1/UDLA-EC-TTRT-2013-02%28S%29.pdf

Castañeda, M. W. J. (2008). Diseñar con colores. Límites y alcances del recurso para el diseño de información. In Universidad de Palermo (Ed.). Argentina: Facultad de Diseño y Comunicación.

Chuang, T.Y., & Chen, W.F. (2007). Effect of computer-based video games on children: An experimental study. Paper presented at the 2007 First IEEE International Workshop on Digital Game and Intelligent Toy Enhanced Learning (DIGITEL'07).

Contreras, P. d. P., & Broitman, P. R. (2013). Desafíos Interdisciplinarios en la Formación Universitaria. Una contribución desde la Facultad de Diseño de la Universidad del Desarrollo. Journal of technology management & innovation, 8, pp. 90-96.

Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Los Ángeles, USA: Sage.

Cuello, A. B. (2006). Los videojuegos. Acceso directo a las nuevas tecnologías. Revista Comunicación y Pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos.

Dávila, J. A. V., Macías, J. V., & Lamas, M. V. (2017). Videojuegos basados en BCI (Interface cerebro computadora): Revisión Sistemática Literaria. Programación Matemática y Software, 9 (2), pp. 10-23.

Dillon, R. (2016). The golden age of video games: The birth of a multibillion dollar industry: AK Peters/CRC Press.

García, F., & Gértrudix, M. (2006). Aplicaciones de los videojuegos de contenido histórico en el aula. Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 4 (1), pp. 217-230.

Garfias, F. J. Á. (2010). La industria del videojuego a través de las consolas. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 52 (209), pp. 161-179.

Iglesias, A. A., & Blanque, J. (2011). Desarrollo de videojuegos. (Doctoral Disertation), Universidad Nacional de Luján Buenos Aires, Argentina. Retrieved from https://tesis.blanque.com.ar/Home_files/Tesis_Alejandro_Adrian_Iglesias.pdf

Johns, J. (2005). Video games production networks: value capture, power relations and embeddedness. Journal of Economic Geography, 6 (2), pp. 151-180.

Lara, L. H., & Villarreal, J. L. (2004). La realidad aumentada: una tecnología en espera de usuarios. Revista Digital Universitaria, 10.

Latorre, Ó. P. (2011). Géneros de juegos y videojuegos: una aproximación desde diversas perspectivas teóricas. Comunicació: revista de recerca i d'anàlisi, pp. 127-146.

López, R. A. (2015). Estudio de la utilización del medio CGI en el panorama del cortometraje de animación actual.

López Raventós, C. (2016). El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games. Apertura (Guadalajara, Jal.), 8 (1).

Marín, V., & Martín, J. (2014). ¿Podemos utilizar los videojuegos para el desarrollo del currículo de la etapa de infantil. New approaches in educational research, 3, pp. 21-27.

Méndez, M. I. (2010). El Diseño Gráfico en la creación de personajes para la publicidad. (Licenciada en Diseño Gráfico con Enfasis Creativo con Especialidad en Publicidad), Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala. Retrieved from http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/02/02_2567.pdf

Moreira, J. (2017). Nuevas jugabilidades y nuevos sentidos en los indie games. Paper presented at the II Jornadas de Investigación, Facultad de Información y Comunicación, Montevideo, Uruguay.

Navarrete, C. L., Gómez, P. F. J., & Pérez, R. R. P. (2014). Una aproximación a los paradigmas de la Teoría del Videojuego. ZER-Revista de Estudios de Comunicación, 19 (37), 107-121.

Nintendo. (2019). Nintendo Entretaiment System Retrieved from https://www.nintendo.es/Familia-Nintendo-3DS/Nintendo-3DS/Nintendo-3DS-Caracteristicas-114646.html

shorturl.at/cBFU2

Pérez-Rufí, J. P. (2016). El Imperio Indie del Videojuego Español: Debilidades, Amenazas, Fortalezas y Oportunidades de la Industria Española Del Software de Ocio| The Indie Game Spanish Empire Weaknesses, Threats, Strengths and Opportunities Spanish Leisure Software Industry. Razón y Palabra, 20, pp. 839-852.

Planells de la Maza, J. A. (2010). La evolución narrativa en los videojuegos de aventuras (1975-1998). Zer: Revista de Estudios de Comunicacion, 15 (29).

Ramírez, M. C. (2012). Del avatar a la persona: introducción al análisis del personaje en el videojuego.

Sánchez, P. A., Alfageme, M. B., & Serrano, F. J. (2010). Aspectos sociales de los videojuegos. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 9 (1), pp. 29-41.

Solorzano, N. I. (2006). Metodologías de Enseñanza para la Educación Infantil Apoyada en el Uso de Herramientas Tecnológicas Interactivas. Paper presented at the Espolciencia 2006, Campus ESPOL. goo.gl/7Uw8mz

Solorzano, N. I., Sanzogni, L., & Houghton, L. (2014). Effectiveness of using Pluralist Methodology in Information System Adoption Studies. Paper presented at the Computer Science and Engineering (APWC on CSE), 2014 Asia-Pacific World Congress on, Plantation Island, Fiji.

Tavinor, G. (2010). Videogames and aesthetics. Philosophy Compass, 5 (8), pp. 624-634.

Vázquez, C. D. E., Flores, G. L. J., Hernández, R. E., & Meneses, V. A. (2017). Patrones de diseño en HCI para la visualización de imágenes. Paper presented at the Décima Sexta Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2017), Ciudad de Mexico, Mexico.

Vida, T., & Hernández, T. (2005). Los videojuegos. Aula de innovación educativa, (147), pp. 35-40.

Vidaextra. (2019). Electronic Entertainments Expo, E3. Retrieved from https://www.vidaextra.com/eventos/e3-2019-fecha-horario-conferencias-todo-que-necesitas-saber

Wong, W. (1993). Principles of form and design: John Wiley & Sons.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM