Vol. 7 No. 1 (2023): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v7n1] Contemporary realism, and modernity in the northern mexican border cinema (English version) Article Sidebar Text Complete: PDF MHT Published: 2023-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v7n1.a14e Keywords: Border cinema, mexican cinema, modern cinema, neoliberalism Main Article Content Alba Nidia Sánchez Baltazar Universidad Autónoma de Baja California / Universidad Autónoma Metropolitana , Universidad Autónoma de Baja California / Universidad Autónoma Metropolitana https://orcid.org/0000-0001-6677-7478 Abstract Based on the review of the strategies of realism and modern cinema, and from the analysis of the film La Paloma y el Lobo (2019) directed by Carlos Lenin, this essay seeks to investigate the role played by the cinema of Mexico's northern border in understanding both the current contextual conditions of the region, as well as the historical evolution to which the border has been subjected since the establishment of neoliberalism in the country. Spanish version: https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/1040/1030 DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Sánchez Baltazar, A. N. (2023). Contemporary realism, and modernity in the northern mexican border cinema (English version). Nawi, 7(1), 275-292. https://doi.org/10.37785/nw.v7n1.a14e More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Augé, M. (1998). Las formas del olvido. Barcelona: Gedisa. Baer, A., & Schnettler, B. (2009). Hacia una metodología cualitativa audiovisual: el video como instrumento de investigación social. En A. Merlino (Ed.). Investigación cualitativa en ciencias sociales: Temas, problemas y aplicaciones (pp. 1-38). Buenos Aires: Cengage Learning. Bogue, R. (2003). Deleuze on Cinema. Nueva York: Routledge. Burch, N. (1987). El tragaluz del infinito: contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra. Caballero, J. (28 de abril, 2021). Se estrena “La paloma y el lobo”, ópera prima de Carlos Lenin. La Jornada. Recuperado de: https://www.jornada.com.mx/notas/2021/04/28/cultura/se-estrena-la-paloma-y-el- lobo-opera-prima-de-carlos-lenin/ Deleuze, G. (1989). Cinema 2. The Time-Image. Minneapolis: University of Minnesota Press. FICUNAM (Ed). (2021). Ficha técnica de La Paloma y el Lobo. Recuperado de: https://ficunam.unam.mx/pelicula/ la-paloma-y-el-lobo/ Fisher, M. (2018). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Casa Negra. Gutiérrez, M. (2014). El cine de autor: del cine moderno al cine posmoderno. Razón y Palabra, 87. Horne, L. (2011). Literaturas reales. Transformaciones del realismo en la narrativa latinoamericana contemporánea. Rosario, Argentina: Beatriz Viterbo Editora. Iglesias-Prieto, N., Martínez del Cañizo, I. & Trujillo, A. (23 de septiembre, 2021). Conversación. Trayectorias del cine documental [Conversatorio]. Serie de conversaciones virtuales. Registros del Tiempo Presente. Texturas sobre la historia y prácticas del arte en Tijuana. Tijuana: Instituto Municipal de Arte y Cultura de Tijuana, Museo de Historia de Tijuana. Imbert, G. (2010). Cine e imaginarios sociales. El cine posmoderno como experiencia de los límites (1990-2010). Madrid: Cátedra. Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de cine. Madrid: Akal. Martin-Jones, D. (2006). Deleuze, Cinema and National Identity. Narrative Time in National Contexts. Edimburgo: Edinburgh University Press. Mora, E. (2016). Estética de los lugares de paso en la literatura de la frontera norte de México. Chasqui. Revista de literatura latinoamericana, 45 (2), 122-138. Moral, J. (2020). Vals con Bashir: Documental, animación y memoria. L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 29, 205-216. Park, J. (2018). La frontera en ruinas: el cuerpo enfermo y la biopolítica global en Maquilapolis y Sleep Dealer. Revista Iberoamericana, 84 (265), 1117-1133. Quintana, Á. (2003). Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: Quaderns Crema. Sanchez, I. (2016). El arte de la violencia sistémica. La explotación neoliberal como estética y mercancía en el cine Mexicano contemporáneo. Hispanófila, 178, 11-20. Sassen, S. (2015). Expulsiones. Brutalidad y complejidad en la economía global. Buenos Aires: Katz. SENSACINE México. (Ed.) (2019). Camino al FICM19: Carlos Lenin, La Paloma y el Lobo. Rescatado de: https://www.sensacine.com.mx/peliculas/pelicula-269460/trailer-19560291/?jwsource=cl Urrutia, C. (2019). Variaciones del realismo en el cine chileno contemporáneo. Las películas de Alejandro Fernández Almendras. Comunicación y Medios, 28 (39), 98-108. Urrutia, C., & Fernández, A. (2020). Bordes de lo real en la ficción. Cine chileno contemporáneo. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados. Valencia, S. (2020). Capitalismo Gore. Control económico, violencia y narcopoder. México: Ediciones Culturales Paidós. Zavala, L. (2005). Cine clásico, moderno y posmoderno. Razón y Palabra, 10 (46). Žižek, S. (2015). Lo ridículo sublime: el cine de David Lynch. México: Paradiso Editores. Issue Vol. 7 No. 1 (2023): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v7n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM