Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2] Terra em Transe. A Marxist Poetics and Aesthetics as a Critique of Capitalist Development (English version) Article Sidebar Text Complete: PDF MHT Published: 2024-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a3e Keywords: capitalism, political cinema, Glauber Rocha, Cinema Novo, underdevelopment Main Article Content Diana Montes National Autonomous University of Mexico image/svg+xml https://orcid.org/0009-0003-4407-4984 Abstract This article examines the film Terra em Transe (Glauber Rocha, 1967), framed in the Brazilian “Cinema Novo” movement. The analysis revolves around the constitution of a cinematographic poetics linked to a Marxist aesthetic. The principle of movie montage is the essential component of his cinematographic poetics. The Marxist aesthetic falls on what Alberto Híjar Serrano called rough communism, and some techniques of the Brechtian theory of distancing can also be appreciated. These elements constitute the cinematographic formula that is configured in a kind of critique of capitalist development, that industrializing meta-narrative that became hegemonic from the second half of the twentieth century. Spanish version: https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/1097/1113 DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Montes, D. (2024). Terra em Transe. A Marxist Poetics and Aesthetics as a Critique of Capitalist Development (English version). Nawi, 8(2), 57-71. https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a3e More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Aristóteles. (2008). La poética. México: Porrúa. Dos Santos, T. (1994). Evolucao Historica do Brasil. Da Colonia a crise da “Nova República”. Rio de Janeiro: Vozes. Echeverría, B. (2010). Definición de la cultura. México: ITACA-FCE. Elena, A. y Díaz, M. (1999). Tierra en trance. El cine latinoamericano en 100 películas. México: Alianza. Híjar, A. (2016). La praxis estética. Dimensión estética libertaria. México: INBA. Híjar, A. (2021). Arte público, frentes políticos y significación. Revista Archipiélago, 18, 64-69. Huerga, P. (2015). Un epilogo de La ventana indiscreta. Una poética materialista del cine. Revista de Crítica y Teoría Literarias, 17, 14-25. King, J. (1994). El carrete mágico. Una historia del cine latinoamericano. Bogotá: Tercer Mundo Editores. León, I. (1979). Los años de la conmoción. Revista especializada Hablemos de Cine, 28, 25-43. Martins, L. (2019). Algunas consideraciones sobre lo poético cinematográfico. Revista Icónica, 1, 1-4. Mendoza, A. (2021). El postdesarrollo: contribuciones y alcances de una crítica al paradigma del desarrollo. En Trayectorias y encrucijadas de las teorías del desarrollo en América Latina (pp. 174-213). México: Fondo de Cultura Económica. Munck, R. (2010). La teoría crítica del desarrollo: resultados y prospectiva. Red Internacional de Migración y Desarrollo, 14, 38-59. Napolitano, M. (2014a). Esquerdas, política e cultura no Brasil (1950-1970): um balanço historiográfico. Revista Instituto Estudos Brasileiros, 58, 35-50. Napolitano, M. (2014b). 1964. História do Regime Militar Brasileiro. Sao Paulo: Contexto. Paranagua, P. (2003). Tradición y modernidad en el cine de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica. Ridenti, M. (2006). Intelectuais e Estado. Brasil: Editora Universidade Federal Mato Grosso. Rocha, G. (2011). La revolución es una eztétyka. Buenos Aires: Caja Negra. Sánchez Vázquez, A. (1979). Las ideas estéticas de Marx (ensayos de estética marxista). México: Era. Issue Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM