Vol. 6 No. 1 (2022): JANUARY

Aesthetization of gender violence: Visual analysis of the first season of The Handmaid's Tale


Main Article Content

Paola Anabel Bastidas Mayorga

Abstract

The Handmaid’s Tale is a television series created by Bruce Miller, whose premise takes place in a dystopian future in which fertile women are forced to gestate. This article aims to investigate the visual representations of gender violence and the objectification of the woman’s body through its aestheticization, seeking to answer whether these representations exalt or denounce gender violence, in the first season of this series. Using a qualitative methodological approach, a semiotic and discursive analysis was carried out to understand formal and rhetorical aspects of the images within a prior contextual framework. It is concluded that the embellishment of gender violence produces an emptying of meaning that exalts and spectacularizes a distorted reality in which negative mental models of women, stereotypes, gender roles and notions of objectification of the female body are visually reproduced.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bastidas Mayorga, P. A. (2022). Aesthetization of gender violence: Visual analysis of the first season of The Handmaid’s Tale. Nawi, 6(1). https://doi.org/10.37785/nw.v6n1.a3

References

Alonso, L. E., & Rodríguez, C. J. F. (2006). Roland Barthes y el análisis del discurso. Empiria. Revista de metodología de las ciencias sociales, 12, 11-35.

Barthes, R. (1995). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.

Bataille, G. (1997). El erotismo. Barcelona: Tusquets.

Bengoechea, M. (2006). Rompo tus miembros uno a uno (Pablo Neruda). De la reificación a la destrucción en la iconografía literaria de la amada. Cuadernos de Trabajo Social, 19, 25-41.

Cabrejo, J. C. (2013). Cine y belleza: La violencia del erotismo. Ventana Indiscreta, 10, 18-21.

Caro, S. (2014). Los valores estéticos en el Diseño. Investigación Disciplinar.

Gallino, L. (1998). El problema MMMM (Modelos Mentales Mediados por los Media). En VV. AA. Videoculturas de fin de siglo (pp. 47-54). Madrid: Cátedra.

Goffman, E. (1991). Ritualización de la feminidad. En L. Botella & E. Fuente Herrero (Trads.). Los momentos y sus hombres (pp. 135–168). Barcelona: Paidós.

Gómez Alonso, R. (2007). Análisis de la imagen. Estética audiovisual. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Hegel, G. W. F. (1989). Lecciones de estética. Volumen 1. Barcelona: Península.

Herrero, A. M. (2015). Anomalías visuales en las representaciones de la mujer. Revista Iberoamericana de Comunicación, 29, 15-33.

Imbert, G. (2008). El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.

Kant, E. (1977). Crítica del juicio. Madrid: Espasa Calpe.

Lagarde, M. (1996). Género y feminismo: Desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas.

Langton, R. (2000). Feminism in epistemology: Exclusion and objectification. En M. Fricker & J. Hornsby (Eds.). The Cambridge Companion to Feminism in Philosophy (pp. 127–145). Cambridge: Cambridge University Press.

Miller, B. (2017). The Handmaid´s Tale (serie de televisión).

Mirzoeff, N. (2016). El derecho a mirar. IC. Revista Científica de Información y Comunicación, 13, 29-65.

Monar, A. (2009). La belleza y la filosofía. Sophía. Colección de Filosofía de la Educación, 6, 181-188.

Mulvey, L. (1988). Placer visual y cine narrativo. Placer visual y cine narrativo, 365-377.

Nussbaum, M. C. (1995). Objectification. Philosophy & Public Affairs, 24 (4), 249-291.

Quecedo, R., & Castaño, C. M. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-39.

Rizo García, M., & Romeu Aldaya, V. (Coords.) (2013). Comunicación, cultura y violencia. Barcelona: Instituto de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Van Dam, D., & Polak, S. (2021). Owning Gilead: Franchising feminism through Margaret Atwood’s “The Handmaid’s Tale” and “The Testaments”. European Journal of English Studies, 25 (2), 172-189. https://doi.org/10.1080/13825577.2021.1950362

Vilar, G. (2012). La estetización de la imagen violenta en el arte contemporáneo. Filosofía e(n) imágenes, 7-22.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM