Vol. 6 No. 1 (2022): JANUARY

An approach to the trend of film on art in post-revolutionary Cuba


Main Article Content

Javier Cossalter

Abstract

This article explores the trend of film on art in Cuba after the Revolution, with the purpose of unraveling the aesthetic and political implications of the link between cinema and the visual arts. To do this, after raising the panorama of film on art in Latin America during the modernization of cinema, the post-revolutionary Cuban cultural context is approached to observe the creation of new entities for the promotion and dissemination of innovative artistic and cultural practices. In this sense, the Cuban Institute of Cinematographic Art and Industry promoted the making of documentary short films that approached art and local culture from an intermediary and experimental perspective that transcended the simple propaganda tone. Ultimately, we proceed to the textual and pragmatic analysis of two short paradigmatic films, with the interest of elucidating their expressive and communicational features, and establishing the patrimonial nature of these audiovisual productions.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cossalter, J. (2022). An approach to the trend of film on art in post-revolutionary Cuba. Nawi, 6(1). https://doi.org/10.37785/nw.v6n1.a1

References

Argaillot, J. (2012). Cuba y el patrimonio cultural cubano y caribeño desde los principios de la Revolución. Anuario Americanista Europeo, 10, 1-19.

Bonitzer, P. (2007). Desencuadres. Cine y pintura. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor.

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Editorial Crítica.

Campo, J. (2012). De óleo, tinta y celuloide. Cortometrajes sobre las artes en los sesenta y setenta. En Cine documental argentino. Entre el arte, la cultura y la política (pp. 39-65). Buenos Aires: Imago Mundi.

Català Domènech, J. M. (2014). El Cine de pensamiento: formas de la imaginación tecno-estética. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Colin, C. (2014). Patrimonio del presente: fundamentos y límites. En La noción de patrimonio en Ciencias Sociales: controversias, usos y abusos. Santiago: Universidad de Chile.

Cossalter, J. (2017). El Fondo Nacional de las Artes y el cortometraje argentino. Modernización cultural y estética. Sociohistórica, 40 (035), 1-22. https://doi.org/10.24215/18521606e035

Cossalter, J. (2018). El cortometraje latinoamericano moderno. Experimentación estética y vínculos con el campo cultural en Argentina, Cuba y México. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 40 (113), 9-39. http://www.analesiie.unam.mx/index.php/analesiie/article/view/2654

Cossalter, J. (2019). El cortometraje como impulsor primigenio de la modernidad cinematográfica en Brasil y en Chile. Entre la pesquisa estética y el compromiso social. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos, 12, 17-54. 10.5354/0719-4862.2019.52424

Faure, E. (1956). La función social del cine. Buenos Aires: Ediciones Leviatán.

Garcés Marrero, R. (2007). La labor del Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC) en la producción del ideal social de la Revolución Cubana en los sesenta. Trabajo de Diploma. Santa Clara: Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas.

García Borrero, J. A. (2007). Cine cubano de los sesenta: mito y realidad. Madrid: Libros de ultramar.

G. Peydró, G. (2013). Después de la abolición del marco: tres tendencias del cine italiano sobre arte alrededor del 1948. Secuencias. Revista de historia del cine, 37, 34-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4859915

G. Peydró, G. (2014). Del racconto al ensayo: cartografías del cine sobre arte. Tesis de doctorado. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Gónzalez, R. (coord.). (2013). Coordenadas del cine cubano 1. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

González Requena, J. (1980). Film, texto, semiótica. Contracampo, 2 (13), 51-61.

Kracauer, S. (1996). Teoría del cine. La redención de la realidad física. Barcelona: Paidós.

Lamaître, H. (1959). El film sobre arte. En El cine y las Bellas Artes (pp. 37-65). Buenos Aires: Losange.

Lloga Sanz, C. C. (2018). Archivar la memoria visual. Herramientas para la caracteriza¬ción del cine documental del oriente de Cuba. Cuadernos de Documentación Multimedia, 30, 155-166. https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/63576

Machado, A. (2010). El filme-ensayo. la Fuga, 11. https://lafuga.cl/el-filme-ensayo/409

Pérez, M. (2010). El ICAIC y su contexto entre 1959 y 1963: Nacimiento, primeros pasos, primeros contratiempos. En Conquistando la utopía. El ICAIC y la Revolución 50 años después (pp. 43-62). La Habana: ICAIC.

Pérez López, A. (2011). El ideal social en el documental del ICAIC, de 1959 a 1965. Trabajo de Diploma. Santa Clara: Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas.

Plantinga, C. (1997). Rhetoric And Representation In Nonfiction Film. Cambridge: Cambridge University Press.

Rajewsky, I. O. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, 6, 43-64. https://www.erudit.org/en/journals/im/2005-n6-im1814727/1005505ar/

Rodríguez Pérez, L. I. y Rodríguez Basso, S. (2019). Una mirada a las fiestas populares tradicionales en Cuba y a su salvaguardia. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/01/fiestas-populares-cuba.html

Valdés-Rodríguez, J. M. (2010). Ojeada al cine cubano. La Habana: Ediciones ICAIC.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM