Vol. 6 No. 2 (2022): JULY[DOI:10.37785/nw.v6n2]

The use of the terms “street art” and “graffiti” in the Spanish contemporary digital media


Main Article Content

Keko Martínez Rodríguez
https://orcid.org/0000-0002-5358-7760

Abstract

Currently the press is consumed for the most part digitally, either by accessing news portals directly, or through any social network. The headlines have become hyperlinks that redirect us to the news, although the vast majority of times the user does not click and receives only the scant information of this journalistic element. Thus, this study analyzes headlines, through a quantitative-qualitative sample, that use the terms street art and graffiti. Our study concludes that the use of language by these headlines determines the true meaning of these terms, and investigates the possible causes and consequences of this fact.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Rodríguez, F. (2022). The use of the terms “street art” and “graffiti” in the Spanish contemporary digital media. Nawi, 6(2), 215-234. https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a12

References

Entradas de blogs

Abarca, J. (11 de febrero de 2018). El graffiti no es “Arte”. Ensayos Urbanos.

http://www.ensayosurbanos.com/2018/02/11/el-graffiti-no-es-arte/

Schacter, R. (16 de julio de 2016). Street art is a period. Period. Or the Emergence of Intermural Art. Hyperallergic.

https://hyperallergic.com/310616/street-art-is-a-period-period-or-the-emergence-of-intermural-art/

Artículos en revistas

Abarca, J. (2016). From street art to murals: what have we lost? Street Art & Urban Creativity Scientific Journal, 2, 60-68.

Blom, J. N., & Hansen, K. R. (2015). Click Bait: Forward-Reference as Lure in Online News Headlines. Journal of Pragmatics, 76, 87-100.

https://doi.org/10.1016/j.pragma.2014.11.010

Campos Freire, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales.

Revista Latina de Comunicación Social, 63, 287-293.

Casas Moreno, P., Romero-Rodríguez, L.M., Torres-Toukoumidis, Á. (2016). Dimensiones e indicadores de la calidad informativa en los medios digitales. Revista Científica de Educomunicación, Vol. 24, Núm.49, 91-100.

https://doi.org/10.3916/C49-2016-09

García Orosa, B., Gallur Santorun, S. & López García, X. (2017). El uso del clickbait en cibermedios de los 28 países de la Unión Europea. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1261-1277.

https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1218

García Orosa, B & López García, X. (2015). Los titulares en los principales cibermedios

europeos: más funcionales y menos conceptuales. Revista Latina de Comunicación Social, Vol.21, Núm.2, 833-847. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50887

García Serrano, J., Romero-Rodríguez, L.M., Hernando Gómez, Á. (2018). Análisis del clickbaiting en los titulares de la prensa española contemporánea. Estudio de caso: diario El País en Facebook. Estudios sobre el mensaje periodístico, 25, 197-212.

http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.63724

Palau-Sampio, D. (2016). Metamorfosis de la prensa de referencia en el contexto digital: clickbait y estrategias de tabloide en Elpais.com. Communication & Society. Vol.29, Núm.2, 63-80.

https://doi.org/10.15581/003.29.2.63-79

Pou Amerigo, M.J. (2001). Los titulares de prensa y los nuevos servicios de información por correo electrónico y teléfono móvil. Estudios sobre el mensaje periodístico, Núm.7, 145-167.

https://www.academia.edu/6983095/Los_titulares_de_prensa_y_los_nuevos_servicios_de_informaci%C3%B3n_ por_correo_electr%C3%B3nico_y_tel%C3%A9fono_m%C3%B3vil

Libros (y capítulos de libros)

Alarcos, E. (1977). El lenguaje de los titulares (Lenguaje en el periodismo escrito). En Lázaro Carreter, F. Lenguaje en periodismo escrito. Madrid: Fundación Juan March, 127-147.

Eco, U. (2010). Apocalípticos e integrados. Madrid: Debolsillo.

Figueroa Saavedra, F. (2006). Graphitfragen. Una mirada reflexiva sobre el graffiti. Madrid: Minobitia

Salaverría, R.; Cores, R. (2005). Géneros periodísticos en los cibermedios hispanos. En Salaverría, R. Cibermedios. El impacto de internet en los medios de comunicación en España. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 145-185.

Tesis doctorales

Gómez Muñoz, J. (2013). 25 años de graffiti en Valencia: Aspectos sociológicos y estéticos. Tesis doctoral bajo la dirección de Xesqui Castañer López. Valencia: Universitat de Valencia. Facultad de Historia del Arte.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM