Vol. 6 No. 2 (2022): JULY[DOI:10.37785/nw.v6n2]

And yet it moves: Approach to the Concept of Moving Graffiti Taking the Freight Graffiti in the City of Guadalajara as Starting Point


Main Article Content

Ángel R. Abundis
https://orcid.org/0000-0002-1242-2986

Abstract

This article aims to describe and analyze the aspects of movement in graffiti in the contemporary New York tradition. This analysis is the result of an approach to the phenomenon of Transit graffiti in freight trains, a world shared by Jupiter, from the Planetas Extraños (PX) crew, a veteran train driver from Guadalajara. Qualitative research methods such as interviews, guided observation and digitalization of magazines and specialized fanzines, are used to find enough material to support the argument that transit graffiti is a foundational and current expression. Furthermore, the concept of transit graffiti contributes to a relevant discussion about two processes: the construction of collective identities and the production of urban symbolism.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramirez Abundis, A. J. (2022). And yet it moves: Approach to the Concept of Moving Graffiti Taking the Freight Graffiti in the City of Guadalajara as Starting Point. Nawi, 6(2), 193-212. https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a11

References

Abundis, A. (2019). Aproximación sociohistórica de la emergencia y desarrollo del fenómeno del graffiti en resistencia en el área metropolitana de Guadalajara de 1990 al 2017. [Tesis de pregrado]. CUCSH, Universidad de Guadalajara.

Austin, J. (2002) Taking the Train: How Graffiti Art Became an Urban Crisis in New York City Nueva York: Columbia University Press.

Castleman, C. (1982). Getting Up: Subway Graffiti in New York. Cambridge: The MIT Press. Cooper, M. & Chalfant, H. (1984). Subway Art. Londres: Thames & Hudson.

Cruz-Salazar, T. (2004). Yo me aventé como tres años haciendo tags, ¡sí, la verdad, sí fui ilegal! Grafiteros: arte callejero en la ciudad de México. Desacatos, 14, 197-203.

Cruz-Salazar, T. (2008). Instantáneas sobre el graffiti mexicano: historias, voces y experiencias juveniles. Última década, 16 (29), 137-157. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362008000200007

Figueroa, F. (2014). El grafiti de firma: un recorrido histórico-social por el grafiti de ayer y hoy. Madrid: Minobitia.

Figueroa, F. (2009) ¡Y sin embargo se mueve! Análisis de las principales estrategias modernas para la movilización del graffiti. Cultura Escrita & Sociedad, 8, 74-104

Gastman R. et al. (2006). Freight Train Graffiti. Nueva York: Harry Abrams.

Hannerz, U. (1998), Conexiones transnacionales. Cultura, gente, lugares. Valencia: Frónesis Cátedra

Holcim Mexico. (s.f). ¿Dónde Estamos? | Holcim Mexico. Recuperado de: https://www.holcim.com.mx/donde- estamos [14 de marzo del 2022].

López-Carrera, C. (2013). Representaciones sociales e imaginarios del grafiti, en el área metropolitana de la ciudad de Monterrey, Nuevo León. [Tesis doctoral]. Facultad de Arquitectura, Universidad Autónoma de Nuevo León.

Marcial, R (2018). RAYAR: Nuevas miradas sobre el arte urbano en Guadalajara. Guadalajara: MURA.

Marcial, R. (1996). Desde la esquina se domina: Grupos juveniles, identidad cultural y entorno urbano en la sociedad moderna. Zapopan: El Colegio de Jalisco.

Mendoza, V. (2011). Graffiti: Construcción identitaria juvenil en la Ciudad de México [Tesis de pregrado]. FES Acatlán, Universidad Autónoma de México.

Pedroza, M. (2010). Identidades urbanas de taggers y graffiteros: análisis transdisciplinario de la producción semiótica del graffiti en el Distrito Federal [Tesis de pregrado]. Escuela Nacional de Antropología e Historia.

Peredo, A. (2011). Lectura socio-territorial de Guadalajara a través del graffiti actual. Espacios, actores, estilos y técnicas de intervención callejera en el espacio urbano [Tesis doctoral]. CUAAD, Universidad de Guadalajara.

Reguillo, R. (1995). En la calle otra vez: Las bandas. Identidad urbana y usos de la comunicación. Guadalajara: ITESO. Sánchez, J. (2010). La construcción simbólica del paisaje urbano. La disputa por la significación del graffiti en Tijuana.

[Tesis de maestría]. Colegio de la Frontera.

Thompson, J. B. (2016). Los media y la modernidad. Una teoría social de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Acevedo, H. (1999). Riesgo. s/e . Guadalajara: Riesgo.

Acevedo, H. (2002). Arte y Destrucción. s/e Guadalajara: Arte y Destrucción. Desconocido. (2016). Express Arte Urbano. s/e Guadalajara: Express Arte Urbano.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM