Vol. 6 No. 2 (2022): JULY[DOI:10.37785/nw.v6n2] Scratch the museums, defend the memory: a position against hate speech Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2022-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a14 Keywords: Collective action, Fascism, Graffiti, Racism, Speech analysis, Urban art Main Article Content José Antonio Motilla Chávez Autonomous University of San Luis Potosí image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-0591-5560 Abstract The objective of this essay is to analyze the dispute caused by the mural Proud girls by the illustrator Javier Medellín Pouyou “Jilipollo”, in the exhibition Neomuralismo San Luis Potosí of the Museum of Contemporary Art of San Luis Potosí, Mexico, and the response and indignation expressed by different sectors of the population. The work in question makes a direct allusion to the North American neo-fascist and supremacist movement Proud Boys. We seek to understand how and under what conditions a discourse based on violence and hate manages to be placed in a public museum and be claimed by its author, the institution and the actors involved in the exhibition. Given this situation, we seek to understand how the action of various sectors of civil society, mobilized by indignation at such discourses, manages to challenge the positions of both the artist and the institution, by questioning and disarming the museum’s discourse. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Motilla Chávez, J. A. (2022). Scratch the museums, defend the memory: a position against hate speech. Nawi, 6(2), 251-271. https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a14 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Arendt, H. (1999). Eichmann en Jerusalén. Un estudio sobre la banalidad del mal. Barcelona: Lumen. Arellano, A. (2021). Arte urbano San Luis Potosí. En Museo de Arte Contemporáneo (Ed.). Arte urbano San Luis. Neomuralismo y Street art (pp.14-15). San Luis Potosí: Museo de Arte Contemporáneo. Baudrillard, J. (2001). La guerra del golfo no ha tenido lugar. Barcelona: Anagrama. Colectiva la Castilla Combativa. (11 de octubre, 2020). “Texto de nuestra compañera Dinorath”. https://www. facebook.com/colectivalacastilla/posts/2798037883788710 Colectiva la Castilla Combativa. (20 de octubre, 2020). “Compartimos texto y fotos de la intervención al Museo de Arte Contemporáneo de San Luis Potosí”. https://www.facebook.com/colectivalacastilla/ posts/2806461052946393 Haidar, J. (1998). Análisis del discurso. En J. Galindo (Coord.). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 117-164). México: Pearson. Herrera, A. (2021). El arte urbano en San Luis: de la calle al museo. En Museo de Arte Contemporáneo (Ed.). Arte urbano San Luis. Neomuralismo y Street art (pp.9-12). San Luis Potosí: Museo de Arte Contemporáneo. Kenedi, I. (2020). Cómo ser antirracista. Barcelona: Rayo Verde. Mann, T. (2017). Conferencia Guerra y democracia. En Riemen, R. Para combatir esta era. México: Taurus. Márquez, I. (13 de octubre, 2020). “Proud girls” no difunde un mensaje de odio: MAC. La Orquesta. https:// laorquesta.mx/proud-girls-no-difunde-un-mensaje-de-odio-mac/ Mbembe, A. (2016). Crítica de la razón negra. Ensayo sobre el racismo contemporáneo. Barcelona: Futuro Anterior Ediciones. Museo de Arte Contemporáneo de San Luis Potosí. (15 de octubre, 2020). Neomuralismo-San Luis Potosí. http:// macsanluispotosi.com/2020/10/15/neomuralismo-san-luis-potosi/ Navarrete, F. (2016). Alfabeto del racismo mexicano. México: Malpaso. Obras de Arte Comentadas. (11 de octubre, 2020). No queremos fascismo ni en los museos ni en la calle. https:// www.facebook.com/obrasdeartecomentadas/posts/970485526767899 Octopus. (27 de octubre, 2020). A petición del artista retiran Proud Girls del Museo de Arte Contemporáneo. Octopus. https://octopusmexico.com/2020/10/27/a-peticion-del-artista-retiran-proud-girls-del-museo-de- arte-contemporaneo/?# Peralta, D. (13 de octubre, 2020). “#FascismoNoMAC, o cuando las ideas extremistas usurpan el arte popular y las auspician los organismos del Estado”. Revista Politique. https://www.facebook.com/RevistaPolitique/ posts/629124861108062 Pinho, O. (2009). Racismo y razas. En E. Sader & I. Jinkings (Coords.). Enciclopedia contemporánea de América Latina y el Caribe (pp.1039-1053). Madrid: Akal. Porter, E. (2021). El precio del racismo. La hostilidad racial y la fractura del “sueño americano”. México: Debate. Reygadas, P. (2005). El arte de argumentar II. Argumentación y discurso. México: Noctua. Riemen, R. (2017). Para combatir esta era. Consideraciones urgentes sobre el fascismo y el humanismo. México: Taurus. Rubio, C. (14 de octubre, 2020). Mac continuará exhibiendo obra que enaltece grupo supremacista, pero con nueva descripción. Astrolabio diario digital. https://www.astrolabio.com.mx/mac-continuara-exhibiendo-obra-que- enaltece-grupo-supremacista-pero-con-nueva-descripcion/ Sontag, S. (2008). Ante el dolor de los demás. México: Penguin Random House Wilson, J. (1 de octubre, 2020). Proud Boys are a dangerous ‘white supremacist’ group say US agencies. The Guardian. https://www.theguardian.com/world/2020/oct/01/proud-boys-white-supremacist-group-law- enforcement-agencies Issue Vol. 6 No. 2 (2022): JULY[DOI:10.37785/nw.v6n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM