Vol. 6 No. 2 (2022): JULY[DOI:10.37785/nw.v6n2] The aesthetics of protest in urban art: between politics and art Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2022-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a13 Keywords: Urban art, aesthetics, politics, art, protest, appropriation Main Article Content Ana Lizeth Mata Delgado Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía Instituto Nacional de Antropología e Historia , Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía Instituto Nacional de Antropología e Historia https://orcid.org/0000-0003-0730-7497 Abstract Urban art is more than large format images in our streets; it is an artistic expression that protests, acclaims, claims and complains about the situations we live day by day. It is true that there is a vast production of themes and that according to the context is that they are appropriate or rejected by the community that coexists with it. However, there is an aesthetic referring to politics and protest, made specifically to denounce political situations, violent acts or simply to highlight various situations in different parts of the world, such as: migration, feminism, political criticism, racism, economics, citizen protest among other issues. This is how the aesthetics of urban art is focused between politics and art. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Mata Delgado, A. L. (2022). The aesthetics of protest in urban art: between politics and art. Nawi, 6(2), 237-248. https://doi.org/10.37785/nw.v6n2.a13 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Aquino, A. (2011). Imágenes épicas en el México Contemporáneo. De la gráfica al grafiti, 1968-2011. México: Instituto Nacional de Bellas Artes, CONACULTA. Debroise, O. (Ed.) (2006). La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México, 1968-1997. México: UNAM, Turner. Espinosa, C. & A. Zúñiga. (2002). La Perra Brava. Arte, crisis y políticas culturales. México: UNAM. Figueroa-Saavedra, F. (2007). Estética popular y espacio urbano: El papel del graffiti, la gráfica y las intervenciones de calle en la configuración de la personalidad de barrio. Disparidades. Revista de Antropología, 62, 1, 111-144. https://doi.org/10.3989/rdtp.2007.v62.i1.28 Mazatl, N. (2014). Saner Ilustra el Caso Ayotzinapa. Disponible en: http://alternopolis.com/saner-ilustra-el-caso- ayotzinapa/. Santamaría, N. (2015). El arte alza la voz en las calles con ManifestoMX, de @fifty24mx. Disponible en: https:// arteycultura.com.mx/el-arte-alza-la-voz-en-las-calles-con-manifestomx-de-fifty24mx/ Steyerl, H. (2010). ¿Una estética de la resistencia? La investigación artística como disciplina y conflicto. Traducción de Marta Malo de Molina. Disponible en: https://transversal.at/transversal/0311/steyerl/es Taalas, P. (2018). Matanza de Tlatelolco. Disponible en: https://www.cndh.org.mx/noticia/matanza-de-tlatelolco-0 Vázquez Mantecón, A. (2007). Los Grupos: una reconsideración. En Olivier Debroise (Ed.), La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México, 1968-1997 (pp. 194-195). México: UNAM. Issue Vol. 6 No. 2 (2022): JULY[DOI:10.37785/nw.v6n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM