Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1]

Between the edges. Towards a new typology of short series


Main Article Content

Natalia Eva Ader
https://orcid.org/0000-0003-0921-6118
Valeria Car
https://orcid.org/0000-0002-7969-9699

Abstract

Web or short series are characterized by their instability, even in their name. They are not movies or television. How can we define them? Some research has provided characterizations, conventions that help recognize web series as a format. This article is part of a project called “Emerging formats. The web series and its narrative specificities”. First, we will seek to open the discussion and explore the narrative universe of short series, in order to make a conceptual theoretical contribution to the study of the format. The methodological approach is based on the analysis proposed by Francesco Casetti and Federico Di Chio. An analysis tool was designed on the basis of a corpus of 60 series to reveal the significant aspects of the narrative specificities of the format. In a complementary way, it is about making visible formats that from a territorial perspective can dispute spaces in the mainstream industry.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ader, N. E., & Car, V. (2024). Between the edges. Towards a new typology of short series. Nawi, 8(1), 149-175. https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a9

References

Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós.

Augé, M. J. (2017). Las series web: melodrama que persiste. Actas de Periodismo y Comunicación, 2 (1). Barroso García, J. (1996). Realización de los géneros televisivos. Madrid: Síntesis.

Bernardelli, A. (2012). Il trionfo dell’antieroe nelle serie televisive. Perugia, Italia: Morlacchi.

Bort Gual, I. (2012). Nuevos paradigmas en los telones del relato audiovisual contemporáneo. Partículas narrativas de apertura y cierre en las series de televisión dramáticas norteamericanas. Tesis doctoral. Castellón, España: Universitat Jaume I.

Buonanno, M. (2008). The Age of Television. Experiences and Theories. Bristol, Inglaterra: Intellect Books.

Calabrese, O. (1992). L’estetica della repetizione nella fiction televisiva. En F. Casetti & F. Villa (Eds.). La storia comune. Funzioni, forma e generi della fiction televisiva. Roma: Nuova Eri.

Cascajosa, C. (2007) La caja lista. Televisión norteamericana de culto. Barcelona: Laertes. Casetti, F., & Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Eco, U. (1985). Il superuomo di massa. Retorica e ideologia nel romanzo popolare. Milan: Bompiani.

Greco, M. (2019). Narrativa serial audiovisual: estructuras y procedimientos de la ficción televisiva. Toma Uno, 7, 45-66. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26184

González Requena, J. (1989). Las series televisivas: una tipología. En E. Jiménez & V. Sánchez (Eds.). El relato electrónico (pp. 35-53). Valencia: Filmoteca de la Generalitat.

Gordillo, I (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Quito: Editorial Quipus, CIESPAL.

Magnani, E. (2019). La jaula del confort. Big data, negocios, sociedad y neurociencia. ¿Quién toma tus decisiones?

Buenos Aires: Autoría Ediciones.

Murolo, N. L. (2020). Series web en la Argentina. Buenos Aires: Editorial UNQ.

O ́ Neil, C. (2016). Armas de destrucción matemática. Cómo el big data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Barcelona: Orlhi.

Rincón, O. (2006). Narrativas mediáticas. O cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona: Gedisa.

Sadin, E. (2020). La inteligencia artificial o el desafío del siglo. Anatomía de un antihumanismo radical. Buenos Aires: Caja Negra.

Sadin, E. (2018). La silicolonización del mundo. La irresistible expansión del liberalismo digital. Buenos Aires: Caja Negra.

Schrott, R., & Negro, M. (2017). Escribiendo series web. Buenos Aires: Editorial Manantial.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM