Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1]

Mujeres devotas. Santiago Loza's television dramaturgy


Main Article Content

Carolina Soria
https://orcid.org/0000-0001-5759-3132

Abstract

The general objective of this article is to analyze the television fiction series Doce casas. Historia de mujeres devotas (2014) by Argentine playwright, film director and writer Santiago Loza, commissioned by Argentine Public Television. As a specific objective, the paper proposes to analyze, on the one hand, the dramaturgical procedures that are part of the director's poetics and that distinguish his writing style as well as the topics explored in his previous work, such as monologue and stylized dialogues in stories that deal with faith, desire and loneliness. On the other hand, the aim is to analyse the link that serialized narrative establishes with Argentina television, cinema, theater and literature of the last decades. The analyzed series is part of a moment of renewal and expansion of national television fiction that extended during the period 2009-2015 and aimed at artistic quality, wide offer of contents and the exploration of television language.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Soria, C. (2024). Mujeres devotas. Santiago Loza’s television dramaturgy. Nawi, 8(1), 177-190. https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a10

References

Alfonso, A. (2014). Televisión Digital Abierta en Argentina en debate. En Nicolosi, A. P. (Comp.). La televisión en la década kirchnerista. Democracia audiovisual y batalla cultural (pp. 23-32). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Álvarez, M. (2014). Un deseo irrefrenable de narrar. En Loza, S. Textos reunidos (pp. 27-29). Buenos Aires: Biblos.

Bruno, M. V. (2020). Doce casas: un homenaje a la tele de los 80, atravesado por la religión. El día. Rescatado de: https://www.eldia.com/nota/2020-5-19-3-53-21--doce-casas-un-homenaje-a-la-tele-de-los-80- atravesado-por-la-religion-espectaculos

Capello, G. (2016). Una ficción desbordada. Narrativa y teleseries. Lima: Universidad de Lima.

Casale, M. N. R. (2014). La construcción del otro y la violencia cotidiana en la obra de Santiago

Loza. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, 10 (19), 190-204. https://doi.org/10.34096/tdf. n19.6631

Costa, J. M., & Rojo, S. (2016). Visibilidad de la violencia en el teatro actual latinoamericano: El año en que nací, de Lola Arias, La mujer puerca y Mau Mau, o la tercera parte de la noche, de Santiago Loza. Caracol, 12, 100-123.

Cuervo, O. (2020). Doce Casas: una joya artística en la tele. La otra. Rescatado de: http://tallerlaotra.blogspot. com/2020/05/doce-casas-una-joya-artistica-en-la-tele.html

Dagatti, M. (2017). Sacro cotidiano. Sobre el cine de Santiago Loza. Revista Invisibles, 5 (22). Douglas, P. (2011). Cómo escribir una serie dramática de televisión. Barcelona: Alba Editorial. Dubatti, J. (2014). Presentación. En Loza, S. Textos reunidos (pp. 9-16). Buenos Aires: Biblos. Gallina, A. (2014). Estudio preliminar. En Loza, S. Textos reunidos (pp. 17-26). Buenos Aires: Biblos.

Garin, M. (2017). Heridas infinitas: estructura narrativa y dinámicas seriales en la ficción televisiva. L’Atalante.

Revista de estudios cinematográficos, 24, 27-41.

Gaudreault, A. (1997). Les vues cinématographiques selon Georges Méliès ou Comment Mitry et Sadoul avaient peut-être raison d’avoir tort (même si c’est surtout Deslandes qu’il faut lire et relire). En Malthête, J. & Marie, M. (Dirs.). Georges Méliès, l’illusionniste fin de siècle (pp. 111-131). París: Presses Sorbonne Nouvelle.

Gaudreault, A. & Marion, P. (2021). Los intervalos seriales bajo el prisma de las series culturales. Cine Documental, 23, 291-324.

González, L. (2014). Doce casas, historia de mujeres devotas. Revista Noticias. Rescatado de: https://noticias. perfil.com/noticias/general/2014-04-11-doce-casas-historia-de-mujeres-devotas.phtml

Halfon, M. (2014). Para desvestir santos. Página 12. Rescatado de: https://www.pagina12.com.ar/diario/ suplementos/radar/9-9691-2014-04-27.html

Iparraguirre, M. (2013). El arte del descubrimiento. Entrevista al director cordobés Santiago Loza. Toma Uno, 2, 105-113.

Losa, A. (2021). Santiago Loza reflexiona sobre su cine, que le permitió “generar recuerdos vivos”. NOTICINE. Rescatado de: https://noticine.com/industria/32022-santiago-loza-reflexiona-sobre-su-cine-que-le- permitio-generar-recuerdos-vivos.html

Lostra, A. (2016). Mujeres descalzas, mujeres devotas. Jornadas Estudiantiles de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Facultad de Bellas Artes, Universidad de la Plata, Buenos Aires, Argentina.

Maglieri, A. S. (2016). Televisión Pública y convergencia digital. Buenos Aires: Editorial Autores de Argentina.

Martinelli, L. (2020). Las películas son como fotos de viaje. Entrevista a Santiago Loza. AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, 11, 139-148.

Mazas, F. (2015). Teorema de Pier Paolo Pasolini: un ensayo audiovisual sobre el realismo contemporáneo. Buenos Aires: Ediciones elaleph.com.

Nicolosi, A. P. (2014). La ficción televisiva a partir de la Ley SCA. “Des-centrando” la producción y la empleabilidad técnica. En Nicolosi, A. P. (Comp.). La televisión en la década kirchnerista: democracia audiovisual y batalla cultural (pp. 47-62). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Noguera, L. (2015). Voces y cuerpos femeninos en la escena porteña. El teatro de Santiago Loza. Revista Destiempos, 48, 60-80.

Ojea, M. (2014). Fantasías catódicas en un mundo de piedra y acero. Hacerse la crítica. Rescatado de: http:// hacerselacritica.com/fantasias-catodicas-en-un-mundo-de-piedra-y-acero-por-marcela-ojea/

Pasolini, P. P. (1968). Manifesto per un nuovo teatro. Revista Nuovi Argomenti, 9.

Picado, B. & Jacob de Souza, M. C. (2018). Dimensões da autoria e do estilo na ficção seriada televisiva. Matrizes, 12 (2), 53-77. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i2p53-77

Rebella, P. G. (2020). La TV Pública hizo su movida de calidad y apunta a Telefe y El Trece. Minuto Neuquén. Rescatado de: https://www.minutoneuquen.com/entretenimiento/2020/5/18/la-tv-publica-hizo-su- movida-de-calidad-apunta-telefe-el-trece-218944.html

Rivero, E. A. (2018). La ficción televisiva en Argentina 2011-2016: el fomento estatal y la crisis de la producción privada. Comunicación y Medios, 37, 168-183. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48288

Rodríguez, V. (2014). Mujeres, creencias y un fresco pueblerino en la serie televisiva de Santiago Loza. Télam.

Rescatado de: https://www.telam.com.ar/notas/201403/54274-mujeres-creencias-y-un-fresco-pueblerino- en-la-serie-televisiva-de-santiago-loza.html

Santillán, M. (2014). 12 casas, serie de Santiago Loza, se estrena por la TV Pública. Proyector Fantasma.

Rescatado de: https://www.proyectorfantasma.com.ar/12-casas-serie-de-santiago-loza-se-estrena-por-la- tv-publica/

Soria, C. (2018). Dramaturgos y cineastas en la televisión: nuevas series ficcionales en la Argentina. Revista Iberoamericana, 69, 207-223.

Soria, C. (2016). Ciclo “200 años”: el encuentro del teatro y el cine en la televisión argentina. Revista Imagofagia, 14. Zylberman, L. (2012). El Teorema de Pasolini. Revista Sans Soleil. Estudios de la Imagen, 4, 132-137.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM