Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1]

Apenas un delincuente. Transgeneric modernity at the beginnings of the Argentinean crime cinema


Main Article Content

Martina Guevara
https://orcid.org/0000-0003-3108-174X

Abstract

The purpose of this paper is to analyze Hugo Fregonese's film Apenas un delincuente (1949), from the point of view of its relationship with genre cinema. We consider that this film materializes several genre traditions (semi- documentary crime story, noir, gangster films, melodrama) that prevent its univocal labeling. Methodologically, we adopt a transgeneric approach, considering that genres never totally escape socio-historical influences for their definition, that literary works are not absolutely defined by their genre, it is just one of its many conditions, that genres are permeable to hybridizations and that film genres, determined by the production- distribution-consumption triad, can acquire different meanings in a context other than the one that gave rise to them. We will focus on five features of Apenas un delincuente that especially express crossings, deviations and singularities: the journalistic story, the criminal perspective, the pious look on the criminal actions and the play of contrasts between noir and melodrama.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guevara, M. (2024). Apenas un delincuente. Transgeneric modernity at the beginnings of the Argentinean crime cinema. Nawi, 8(1), 137-147. https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a8

References

Altman, R. (1999). Film/Genre. London: British Film Institute. Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Borde, R., & Chaumeton, E. (1958). Panorama del cine negro. Buenos Aires: Ediciones Losange.

Bordwell, D. (2005). The Bounds of Difference. En D. Bordwell, J. Staiger & K. Thompson (Autores). The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960 (pp. 72-87). Londres: Routledge.

Caimari, L. M. (2012a). Mientras la ciudad duerme. Pistoleros, policías y periodistas en Buenos Aires, 1920-1945.

Buenos Aires: Siglo XXI.

Caimari, L. (2012b). Apenas un delincuente. Crimen, castigo y cultura en la Argentina, 1880-1955. Buenos Aires: Siglo XXI.

Genette, G. (1979). Introduction à l’architexte. Paris: Seuil.

Goity, E. (2000). Cine policial. Claroscuro y política. En C. España (Dir.). Cine argentino. Industria y clasicismo.

/1956. Vol. II (pp. 400-473). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Grob, N. (2008). Einleitung. Kino der Verdammnis. En N. Grob (Ed.). Filmgenres. Film noir (pp. 9-23). Stuttgart: Reclam.

Heraldo del cinematografista (30 de marzo de 1949). Vol. XIX, Año 18, p. 57.

Heredero, C. & Santamarina, A. (1998). El cine negro. Maduración y crisis de la escritura clásica. Barcelona: Paidós. Kriger, C. (2009). Cine y peronismo. El estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI.

Lanza, P. (2020). El documental y el noir: hibridación a través del cine de género ficcional. Dixit, 33, 15-25. https://doi.org/10.22235/d33.2374

Lanza, P. (2021). Policías y criminales en el semidocumental argentino. Filología, 53, 131-144. https://doi. org/10.34096/filologia.n53.10632

Link, D. (2003). El amor verdadero. Apuntes sobre el melodrama. En D. Link. Cómo se lee, y otras intervenciones críticas (pp. 139-147). Buenos Aires: Norma.

Maingueneau, D. (2016). Discurso literario. San Pablo: Editorial Contexto.

MOMA (Ed.). (2022). Film noir argentino: Apenas un delincuente. Recuperado de https://www.viceversa-mag. com/film-noir-argentino-apenas-un-delincuente

Pignatiello, G. (2012). El policial campero argentino. Historia de un género. Tesis doctoral. Universidad de Pensilvania, Estados Unidos.

Saítta, S. (1998). Regueros de tinta. El diario “Critica” en la década de 1920. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Schrader, P. (2004). Apuntes sobre el film noir. Pavés, G. M. & Cruz Hernández J. J. (Trads.). Revista Latente.

Revista de Historia y Estética del Audiovisual, 2, 123-134.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM