Vol. 7 No. 2 (2023): JULY[DOI:10.37785/nw.v7n2] Research, creation and alt scholarship in a collaborative experience through the Discord platform Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2023-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a5 Keywords: Collective composition, alternative writing, interdisciplinary, open work, virtuality Main Article Content Florencia Frete National University of Villa María image/svg+xml https://orcid.org/0009-0007-9494-4983 Iris Loza National University of Córdoba image/svg+xml https://orcid.org/0009-0009-9953-8882 Abstract This article analyzes and reflects on Casa Abierta, an artistic research carried out during 2021 by a group of artists from various disciplines who set out to explore the Discord social platform as a space for exchange and collaborative creations. The article describes the work processes, the challenges presented and the results obtained, in order to invite reflection on the limits and possibilities of the use of social networks in interdisciplinary artistic creation. It also problematizes the hegemonic practices and concepts of creation, authorship, dissemination and academic publication through an artistic proposal that sought to capture and demonstrate both the processes and the results of the work on an open platform. In this way, the project was part of a final work for the seminar “The experimental in artistic research” given at Universidad Nacional de Villa Maria (Córdoba, Argentina) and produced a series of works and dialogues that were shared through the social network Discord, enabling an explicit instance of alternative and multimodal writing that shares the tensions between creation, research, publishing and registration of artistic practices. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Frete, F., & Loza, I. (2023). Research, creation and alt scholarship in a collaborative experience through the Discord platform. Nawi, 7(2), 81-96. https://doi.org/10.37785/nw.v7n2.a5 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Baricco, A. (2019). The Game. Madrid: Anagrama. Bauman, Z. (2007). Arte, ¿líquido? Madrid: Sequitur. Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso: London. Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en Artes. Cairon. Revista de Ciencias de la Danza, 13, 24-46. Castells, M. (2002). Informacionalismo y la sociedad red. En P. Himanen (Autor). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información (pp. 110-124). Barcelona: Destino. Daza Cuartas, S. (2009). Investigación-creación. Un acercamiento a la investigación en las artes. Plumilla Educativa, 6 (1), 73-79. Eco, U. (1992). Obra abierta. Buenos Aires: Planeta-Agostini. Espíritu Zavala, M. P. (2014). Aproximación a un proyecto de investigación en arte: “Navegar en el tiempo”. Tercio Creciente, 5, 61-66. Guasch, A. (2005). Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar. Materia. Revista internacional d’Art, 5, 157-183. Han, Byung-Chul. (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder. Jadán-Guerrero, J. & Ramos-Galarza, C. (2018). Metodología de aprendizaje basada en metáforas narrativas y gamificación: un caso de estudio en un programa de posgrado semipresencial. Hamut´ay. Revista de divulgación científica de la Universidad Alas Peruanas, 5 (1), 84-104. http://dx.doi.org/10.21503/hamu. v5i1.1560 Jenkins, H. (2009). Enabling participation. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century (pp. 5-14). Chicago: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/8435.001.0001 Knobel, M., & Lankshear, C. (2011). Remix: la nueva escritura popular. Cuadernos Comillas, 1, 105-126. La Ferla, J. (2011). La Casa de Cristal. Sobre el proyecto de Sergei Eisenstein. La Tempestad, 79, 92-103. Lessig, L. (2008). Remix. Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. Nueva York: The Penguin Press. Levy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Washington: Organización Panamericana de la Salud. Mussetta, M. (2015). La ficción multimodal: breve recorrido teórico y principales supuestos actuales. En C. Saleme (Ed.). De la imaginación a la representación (pp. 100-122). Bahía Blanca, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional del Sur Ediuns. Mussetta, M. & Siragusa, C. (2021). Seminario de Posgrado. Lo experimental en la investigación artística. Villa María, Argentina: Universidad Nacional de Villa María. Raymond, E. (1997). La Catedral y el Bazar. Rescatado de https://biblioweb.sindominio.net/telematica/catedral. html Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires: Santillana. Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de cultura económica. Issue Vol. 7 No. 2 (2023): JULY[DOI:10.37785/nw.v7n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM