Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1] Jaguar Snakes in Mochica iconographic art. Creatures of death and life Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2024-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a6 Keywords: Snake, power, visual culture, renewal, life and death Main Article Content Javier Gómez Sánchez Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ) , Universidad Femenina del Sagrado Corazón (UNIFÉ) https://orcid.org/0000-0001-5496-3847 Abstract Moche pictorial art, despite its simplicity of style, reveals to contain multiple mystical meanings. Centuries of cultural heritage and philosophical thought fall on its figures and narrative forms. Thus, once their most basic techniques are understood, the narrative and metaphorical meaning they contain can be studied. One of the most recurrent of these figures and metaphors was the one referring to the snake-jaguar animal hybrid, a mythological creature referring to renewal. Its image of regeneration emphasized, in its deepest interpretation, the inexhaustible circle of life after death; applied with special interest to agriculture and the maintenance of human order. The other vision, the most profane, referred to the necessary renewal of political power; to the death and rebirth of the authority of the Moche rulers. The strategy of the Mochica ruling elite went through various moments of anguish, especially due to the climatological disasters caused by unexpected floods and torrents or received without proper preparation, which put the authorities in charge of dealing with the divinities and praying, for a climate without surprises, directly on the target. Therefore, regeneration, that is, the death and rebirth of the ruling leadership, was necessary. Through it, it was stated that the new authorities had overcome their weaknesses and were returning, this time stronger, to continue occupying their position. The icon with which the Mochicas expressed this phenomenon of exhaustion of authority and its subsequent reinforcement was that of snakes with the heads of jaguars. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Gómez Sánchez, J. (2024). Jaguar Snakes in Mochica iconographic art. Creatures of death and life. Nawi, 8(1), 99-116. https://doi.org/10.37785/nw.v8n1.a6 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Armas, J., Aguilar, J., Bellodas, R., Gamboa, J., Haro, O., & Regalado, D. (2004). Excavaciones en la plaza 1 y en el frontis norte de la plataforma 1 de la Huaca de la Luna. En S. Uceda, E. Mujica & R. Morales (Eds.). Investigaciones en la Huaca de la Luna 1998-1999 (pp. 55-98). Trujillo: Universidad Nacional de Trujillo. Bonavia, D., & Campana, C. (2003). Nuevas contribuciones sobre los Moche: síntesis crítica de las presentaciones. En S. Uceda & E. Mujica (Eds.). Moche: hasta el final del milenio. Tomo II. Actas del Segundo Coloquio sobre la Cultura Moche (Trujillo, 1 al 7 de agosto de 1999) (pp. 315-326). Lima: Universidad Nacional de Trujillo, Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Castillo, L. J. (1989). Personajes míticos, escenas y narraciones en la iconografía Mochica. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Gentile, M. (2017). El amaru como emblema de los incas del Cusco. Siglos XVI y XVII. El Futuro del Pasado, 8, 297- http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2017.008.001.010 Golte, J. (2015). Moche, cosmología y sociedad: una interpretación iconográfica. Lima: Instituto de Estudios Peruanos. Gómez, J. (2023). Sacrificio humano en la cultura Moche. Un estudio a través de su arquitectura. Lima: Ediciones 30 de Marzo. González-García, A. C., Crispín, A., Shady, R., Ricra, J., Criado-Boado, F., & Belmonte, J. (2021). The River and the Sky: Astronomy and Topography in Caral society, America´s First Urban Centers. Latin American Antiquity, 32 (1), 154-172. https://doi.org/10.1017/laq.2020.88 Hocquenghem, A. M. (1987). Iconografía mochica. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. Hocquenghem, A. M. (1984). El hombre y el pallar en la iconografía Moche. Anthopologica, 2 (2), 403-411. https://doi.org/10.18800/anthropologica.198401.015 Hocquenghem, A. M. (1970). Relación entre mito, rito, canto y baile e imagen: afirmación de la identidad, legitimación del poder y perpetuación del orden. En M. P. Baumann (Ed.). Cosmología y música en los Andes (pp. 137-173). Madrid: Biblioteca Iberoamericana. Monteverde, L. (2010). La configuración arquitectónica de los ushnus como espacios de libaciones y ofrendas líquidas durante el Tahuantinsuyo. Bulletin de l’Institut Français d’Études Andines, 40 (1), 31-80. https://doi. org/10.4000/bifea.1635 Morales, R. (2020). Arquitectura prehispánica de tierra: conservación de las Huacas de Moche, Perú. Gremium. Revista de Restauración Arquitectónica, 7 (14), 11-24. Quilter, J. (2008). Art and Moche Martial Arts. En S. Bourget & K. L. Jones (Eds.). The Art and Archaeology of the Moche. An Ancient Andean Society of the Peruvian North Coast (pp. 215-228). Austin: University of Texas Press. Reindel, M. (1999). Montañas en el desierto: la arqueología monumental de la costa norte del Perú como reflejo de cambios sociales de las civilizaciones prehispánicas. Bulletin de la Société Suisse des Américanistes, 63, -148. Shady, R. (2006). La civilización Caral: sistema social y manejo del territorio y sus recursos. Su trascendencia en el proceso cultural andino. Boletín de Arqueología PUCP, 10, 59-89. https://doi.org/10.18800/ boletindearqueologiapucp.200601.004 Silverman, G. (2023). Quillca. La escritura de los incas. Lima: Juan Gutemberg. Silverman, G. (2014). Los signos del imperio. La escritura pictográfica de los incas. Tomos I y II. Lima: Libros Peruanos. Sutter, R., & Cortez, R. (2005). The Nature of Human Moche Sacrifice. A Bio-Archaeological Perspective”. Current Anthropology, 46, 4, 521-549. https://doi.org/10.1086/431527 Tello, J. C. (1943). Discovery of the Chavin culture in Peru. American Antiquity, 9, 135-160. Tufinio, M. (2008). Huaca de la Luna: Arquitectura y sacrificios humanos. En L. J. Castillo Butters, H. Bernier, G. Lockard & J. Rucabado Yong (Eds.). Arqueología mochica. Nuevos enfoques (pp. 451-470). Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Institut Français d’Etudes Andines. Uceda, S., Morales, R., & Mujica, E. (2016). Huaca de la luna. Templos y dioses moches. Lima: Gráfica Biblos. Uceda, S., & Tufinio, M. (2003). El complejo arquitectónico religioso Moche de Huaca de la Luna: una aproximación a su dinámica ocupacional. En S. Uceda & E. Mujica (Eds.). Moche: hacia el final del milenio. Tomo II. Actas del Segundo Coloquio sobre la Cultura Moche (Trujillo, 1 al 7 de agosto de 1999) (pp. 179-228). Lima: Universidad Nacional de Trujillo, Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Vega-Centeno, R. (2000). Imagen y simbolismo en la arquitectura de cerro Blanco, costa nor-central peruana. Bulletin de l’Institut Français d’Études Andines, 29 (2), 139-159. Issue Vol. 8 No. 1 (2024): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v8n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM