Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2]

Reasons to understand the symbolic importance of Ricardo Darín in the Argentine audiovisual universe


Main Article Content

Lucía Rodríguez Riva
https://orcid.org/0000-0002-5950-3994

Abstract

Argentine actor Ricardo Darín is the one who attracts the largest audiences in each of the films he stars in. He occupies a very important symbolic place within the national star system, and even in the country’s public arena. In this article, I go back to his television career to explain how, in his long career, there were two key products that helped to consolidate his persona, and at the same time allowed him to turn it around: the sitcom Mi cuñado (Carlos Berterreix, 1993-1996) and the feature film Nueve reinas (Fabián Bielinsky, 1999). I propose that his star text was shaped by the tension between the stereotype of the chanta (the rogue) –of long tradition and popularity in Argentine arts– and the measured middle-class young man. The qualitative leap between the two occurred between the peak of his television popularity and his consolidation as a film star of international scope.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Riva, L. (2024). Reasons to understand the symbolic importance of Ricardo Darín in the Argentine audiovisual universe. Nawi, 8(2), 89-105. https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a5

References

Cacace, G. & Couceyro, A. (2014). Ricardo Darín. Charla actuación frente a cámara. Archivo de video de Youtube. Recuperado de https://youtu.be/wVttZ45XvnA

Carassai, S. (2014). Los años setenta de la gente común. La naturalización de la violencia. Buenos Aires: Siglo XXI.

Copertari, G. (2009). Desintegración y justicia en el cine argentino contemporáneo. Suffolk: Tamesis.

Darín, R. (2005). Elogio de la resistencia. Cuadernos Hispanoamericanos, 661-662, 31-34.

Domínguez, J. M. (2016). Haciendo cine desde Palermo. En J. M. Domínguez (Ed.), El fulgor. Ideas sobre Fabián Bielinsky (pp. 67-81). Buenos Aires: Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.

Dyer, R. (2001). Las estrellas cinematográficas. Historia, ideología, estética. Barcelona: Paidós.

Dyer, R. (2004). Heavenly bodies. Film Stars and Society. Oxford: Routledge.

Freire, S. (30 de enero, 1996). Ricardo Darín canta los cuarenta. La Nación, s/p.

Galeano, D. (2012). La invención del cuento del tío. La Biblioteca, 12, 210-235.

Garavelli, C. (2013). A Shared Star Imagery: The Argentina Actor Ricardo Darín through Spanish Film Posters. En B. Maio (Ed.), Media Stardom. Fama, successo e gossip tra passato e futuro (pp. 18-25). Roma: OL3Media.

Goity, E. & Oubiña, D. (1994). El policial argentino. En C. España (Coord.), Cine argentino en democracia. 1983-1993 (pp. 208-229). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Granado, R. (9 de enero, 1991). Interesante pieza hecha por jóvenes. Clarín, 8.

Iribarren, M. (2005). No hay nada más creativo que la incomodidad. Revista Multicanal, s/p.

Lladós, G. (1 de agosto, 2021). El regreso de Art: la amistad entre tres amigos a través de una lupa femenina. La Nación. Recuperado de: https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/teatro/el-regreso-de-art-la-amistad-entre-tres-amigos-a-traves-de-una-lupa-femenina-nid01082021/.

Pellettieri, O. (1997). Una historia interrumpida. Teatro argentino moderno (1949-1976). Buenos Aires: Galerna.

Pellettieri, O. (2001) (Dir.). De Totó a Sandrini. Del cómico italiano al “actor nacional” argentino. Buenos Aires: Galerna.

Pigna, F. (2011). ¿Qué fue de tu vida? Ricardo Darín. Televisión Pública. Recuperado de https://youtu.be/azj6xWAF_DU

Ribke, N. & Bourdon, J. (2017). Peripheral Stardom, Ethnicity, and Nationality: The Rise of the Argentinian Ricardo Darin from local celebrity to transnational recognition. Communication, Culture & Critique, 10-14, 712-728.

Rodríguez, M. (2003). Luis Brandoni o cómo poner las técnicas del actor popular al servicio del teatro de arte. O. Pellettieri (Dir.), De Eduardo de Filippo a Tita Merello. Del cómico italiano al “actor nacional” argentino II (pp. 159-168). Buenos Aires: Galerna.

Rodríguez Riva, L. (2020). Humor gráfico, radio, cine: la configuración del estereotipo del chanta en Avivato y El Gordo Villanueva. Dixit, 32, 1-15. https://doi.org/10.22235/d.vi32.2036

Saavedra, G. (5 de mayo, 2002). Darín a cara lavada. La Nación revista, s/p.

Sindicato de la Industria Cinematográfica Argentina (SICA) (2020). Deisica 29. Recuperado de: https://sicacine.org.ar/docs/Deisica%2029_datos%202019_publica2020-comprimido.pdf

Soria, C. (2014). The Star as Antihero: Ricardo Darín in Carancho. Argus, 13, 1-24.

Ulanosvky, C., Itkin, S. & Sirvén, P. (1999). Estamos en el aire. Una historia de la televisión en la Argentina. Buenos Aires: Planeta.

Urraca, B. (2014). Rituals of Performance: Ricardo Darín as Father Julián in Elefante blanco. Revista de Estudios Hispánicos, 48 (2), 353-372

Visconti, M. (2015). Cine y dinero. Imaginarios ficcionales y sociales de la Argentina (1978-2000). Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Visconti, M. (2017). La ciudad filmada. Dinero y afectos en Nueve reinas. En Cine y dinero. Imaginarios ficcionales y sociales de la Argentina (1978-2000) (pp. 129-166). Buenos Aires: Ediciones Ciccus.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM