Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Deserting Heterosexuality. Embrujada and Isabel Sarli as a war machine Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a4 Keywords: Armando Bo, Argentine cinema, heterosexual regime, pre-capitalist communities, dissident sexuality Main Article Content Atilio Raúl Rubino CONICET, Universidad Nacional de La Plata , CONICET, Universidad Nacional de La Plata https://orcid.org/0000-0002-4576-5483 Abstract This article analyzes the figure the character of Isabel Sarli based on the idea of desertion from the heterosexual regime. To do so, the starting point is the film Embrujada (1969), that establishes connections with other areas of her cinema. The goal is to see in those, the production of the domestic woman in capitalism, modernity, and Western society in tension with myths, beliefs, and cultures that generate other temporalities, pre-modern, pre-capitalist, or pre-industrial. That way, a questioning of family and motherhood can be seen, intertwined with contradictory moral messages. Embrujada and other contemporary films articulate characters of strong, aggressive, and deviant women who challenge traditional masculinity, leading to the emasculation of patriarchal and capitalist power. Thus, certain elements of her cinema contribute to the creation of the Sarli myth, enabling twisted interpretations and sex- dissident resignifications. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Rubino, A. R. (2025). Deserting Heterosexuality. Embrujada and Isabel Sarli as a war machine. Nawi, 9(1), 67-81. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a4 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Cosse, I. (2010). Pareja, sexualidad y familia en los años sesenta. Una revolución discreta en Buenos Aires. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. Madrid: Cátedra. Deleuze, G. & Guattari, F. (1988), Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos. Dyer, R. (1998). Star. Londres: British Film Institute Pub. Dyer, R. (2004). Heavenly bodies: film stars and society. Londres: Routledge. Edelman, L. (2014). No al futuro. La teoría queer y la pulsión de muerte. Madrid: Egales. Evans, A. (2019). Brujería y contracultura gay. Buenos Aires: Cuadernos Lumpen. Federici, S. (2004). Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación primitiva. Madrid: Traficantes de Sueños. Kuhn, R. (1984). Armando Bo, el cine, la pornografía ingenua y otras reflexiones. Buenos Aires: Corregidor. Manrupe, R. & Portela, M. A. (2001). Un Diccionario de films argentinos (1930-1995). Buenos Aires: Corregidor. Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16 (3), 6-18. Peidro, S. (2012). La construcción arquetípica de personajes de sexualidades no hegemónicas en el cine argentino. Question/Cuestión, 1 (35), 411-421. Perkins Hidalgo, G. (1963). Leyendas y supersticiones del Iberá. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 4, 253-282. Rubino, A., Saxe, F. & Sánchez, S. (2021). Lecturas monstruo. Género y disidencia sexual en la cultura contemporánea. Madrid: La Oveja Roja Ruétalo, V. (2009). Temptations. Isabel Sarli Exposed. En V. Ruétalo & D. Tierney (eds.). Latsploitation, Exploitation Cinemas, and Latin America (pp. 201-214). New York: Routledge. Ruétalo, V. (2022). Violated Frames. Armando Bó and Isabel Sarli's Sexploits. Oakland: University of California Press. Saxe, F. (2023). Isabel Sarli monstruo, Isabel Sarli “mostra”: genealogías sexo-disidentes a partir de Fuego o cómo la Coca Sarli deviene en un archivo de sentimientos cuir. En la otra isla. Revista de audiovisual latinoamericano, 8, 100-115. Saxe, F. & Rubino, A. (2016). Genealogías de la teoría queer: Judith Butler/John Waters, Gender Trouble/Female Trouble y la torsión transnacional de Isabel Sarli. En L. Martinelli (comp.). Fragmentos de lo queer. Arte en América Latina e Iberoamérica (pp. 175-198). Buenos Aires: EFFL. Silvestri, L. (2019). Primavera con Monique Wittig. El devenir lesbiano con el dildo en la mano de Spinoza transfeminista. Buenos Aires: Queen Ludd. Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Barcelona: Egales. Issue Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM