Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2]

Sex, Drugs, and... Prison? Modern Subjectivities in Intimidades de una cualquiera (1974)


Main Article Content

Oliver Wilson-Nunn
https://orcid.org/0000-0003-1716-3829

Abstract

The aim of this this paper is to analyse the film Intimidades de una cualquiera (1974) by Armando Bó and Isabel Sarli in relation to the social, economic, and cultural modernisation of the 1960s and 1970s. We consider the prison to be the key space-concept of the film in which the complex reformulation of sexual, religious, and economic subjectivities is concentrated. Within the broader theoretical framework of modernity, we establish a dialogue between the history of gender and sexuality, reception studies, critical theories of spectatorship and the recent critical revaluation of exploitation cinemas. From this perspective, we argue that the production, narrative, and reception of the film are grounded in subjective and institutional contradictions that transcend any simple dichotomy between tradition and modernity.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Wilson-Nunn, O. (2024). Sex, Drugs, and... Prison? Modern Subjectivities in Intimidades de una cualquiera (1974). Nawi, 8(2), 107-123. https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a6

References

Abel Martín, J. (1981). Los films de Armando Bó con Isabel Sarli. Buenos Aires: Corregidor.

Aguilar, G. (2007). Culpable es el destino: El melodrama y la prisión en las películas. Nueva Sociedad, 208, 162-178.

Atrapadas. (31 de agosto de 1984). Heraldo del Cinematografista, 750. Biblioteca INCAA-ENERC.

Barrancos, D. (2006). Problematic Modernity: Gender, Sexuality, and Reproduction in Twentieth-Century Argentina. Journal of Women’s History, 18 (2), 123-150. https://doi.org/10.1353/jowh.2006.0033

Basilio Fabris, A. (2021). Moral, género y gusto. Críticas cinematográficas alrededor del erotismo de Armando Bo e Isabel Sarli en Argentina (1968-1972). Descentrada, 5 (1), e137. https://doi.org/10.24215/25457284e137

Bauman, Z. (2004). Wasted Lives: Modernity and its Outcasts. Cambridge: Polity Press.

Bouclin, S. (2009). Women in Prison Movies as Feminist Jurisprudence. Canadian Journal of Women and the Law, 21 (1), 19-34. https://doi.org/10.3138/cjwl.21.1.19.

Brown, M. (2009). The Culture of Punishment: Prison, Society, and Spectacle. Nueva York: New York University Press.

Caimari, L. (2004). Apenas un delincuente. Crimen, castigo y cultura en la Argentina, 1880–1955. Buenos Aires: Siglo XXI.

Calvet, L.-J., & Klein, J.-C. (1987). Chanson et cinéma. Vibrations, 4, 98-109.

Carracci, A. (1599). Mary Magdalene in a landscape [Óleo sobre cobre]. The Fitzwilliam Museum. Rescatado de: https://data.fitzmuseum.cam.ac.uk/id/image/media-4270314100

Correccional de mujeres. (9 de mayo de 1986). Heraldo del Cinematografista, 450. Biblioteca INCAA-ENERC.

Cosse, I. (2010). Una revolución discreta. El nuevo paradigma sexual en Buenos Aires (1960–1975). Secuencia, 77, 111-148.

Drajner Barredo, T. (2016). ¿Cosificación o uso político? Carne de Armando Bo-Isabel Sarli. Imagofagia, 14, 1-27.

Dufays, S., & Piedras, P. (2018). Introducción. Hacia una cartografía cognitiva de la canción en los cines posclásicos. En P. Piedras & S. Dufays (Eds.). Conozco la canción: Melodías populares en los cines posclásicos de América Latina y Europa (pp. 7-20). Buenos Aires: Libraria.

España, C. (2004). Transformaciones. Cine argentino 1957-1983: Modernidad y vanguardias. En C. España (Ed.). Cine argentino. Modernidad y vanguardias: 1957-1983. Vol. 1 (pp. 20-207). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Foucault, M. (1995). Discipline and Punish. The Birth of the Prison. Nueva York: Vintage Books.

Foucault, M. (2005). Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

Geirola, G. (Ed.) (2020a). Elocuencia del cuerpo. Ensayos en homenaje a Isabel Sarli. Buenos Aires, Los Ángeles: Argus-a.

Geirola, G. (2020b). Introducción. Una aproximación tensionada a la estética cinematográfica de Sarli/Bo. En G. Geirola (Ed.). Elocuencia del cuerpo. Ensayos en homenaje a Isabel Sarli (pp. 1-55). Buenos Aires, Los Ángeles: Argus-a.

Goity, E. (2004). Las batallas calientes: Armando Bo edifica a Isabel Sarli. En C. España (Ed.). Cine argentino. Modernidad y vanguardias. Vol. 1 (pp. 364-375). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Guy, D. J. (1991). Sex and Danger in Buenos Aires: Prostitution, Family, and Nation in Argentina. Lincoln: University of Nebraska Press.

Hopenhayn, M. (1995). Ni apocalípticos ni integrados. Aventuras de la modernidad en América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Hörnqvist, M. (2013). Pleasure, Punishment and the Professional Middle Class. En D. Scott (Ed.). Why Prison? (pp. 89-107). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139344258.008

Hörnqvist, M. (2021). The Pleasure of Punishment. Londres: Routledge.

Manzano, V. (2015). The Creation of a Social Problem: Youth Culture, Drugs, and Politics in Cold War Argentina. Hispanic American Historical Review, 95 (1), 37-69. https://doi.org/10.1215/00182168-2836904

Melley, T. (2002). A Terminal Case: William Burroughs and the Logic of Addiction. En J. Brodie & M. Redfield (Eds.). High Anxieties: Cultural Studies in Addiction (pp. 38-60). Berkeley: University of California Press.

Miller, N. (2008). Reinventing Modernity in Latin America: Intellectuals Imagine the Future, 1900-1930. Nueva York; Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Minoliti, C. (2004). Diario de una prostituta argentina. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16 (3), 6-18.

Nuevo rótulo. (22 de noviembre, 1973). Crónica. Biblioteca INCAA-ENERC.

Ospina León, J. S. (2021). Struggles for Recognition: Melodrama and Visibility in Latin American Silent Film. Berkeley: University of California Press.

Piedras, P. (2022). Enrique Carreras conoce a Palito Ortega: Cine y canciones populares para una modernización conservadora. En L. Gómez & M. Valdez (Eds.). Artes, políticas y ciudadanías (pp. 135-153). La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Pieniazek, D. (2020). Isabel Sarli, ese oscuro objeto del deseo. Entre el erotismo patriarcal y el goce femenino. En G. Geirola (Ed.). Elocuencia del cuerpo. Ensayos en homenaje a Isabel Sarli (pp. 75-104). Buenos Aires, Los Ángeles: Argus-a.

Riz. (4 de mayo, 1974). Intimidades de una cualquiera. Mayoría. Biblioteca INCAA-ENERC.

Rodríguez, M. (31 de marzo, 2022). Los Iracundos. Sesenta años de una hazaña musical. Revista Dossier. Rescatado de: https://revistadossier.com.uy/musica/los-iracundos-sesenta-anos-de-una-hazana-musical/

Ruétalo, V. (2018). ¡Prohibida! Armando Bó and Isabel Sarli’s Struggle With Censorship In Argentina. Porn Studies, 5 (4), 380-392. https://doi.org/10.1080/23268743.2018.1513818

Ruétalo, V. (2022). Violated Frames: Armando Bó and Isabel Sarli’s Sexploits. Oakland: University of California Press.

Ruétalo, V., & Tierney, D. (2009). Introduction: Reinventing the Frame-Exploitation and Latin America. En V. Ruétalo & D. Tierney (Eds.). Latsploitation, Exploitation Cinemas, and Latin America (pp. 1-12). Nueva York; Londres: Routledge.

S, M. (2007). Confessions of a Working Girl. Londres: Penguin Books.

Salvatore, R. D., & Aguirre, C. (Eds.). (1996). The Birth of the Penitentiary in Latin America: Essays on Criminology, Prison Reform, and Social Control, 1830-1940. Austin: University of Texas Press.

Scott, D. (2013). Why Prison? Posing the Question. En D. Scott (Ed.). Why Prison? (pp. 1-22). Nueva York: Cambridge University Press.

Simonetto, P. (2019). El dinero no es todo: Compra y venta de sexo en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires: Biblio.

Soto, M. (mayo, 1974). Intimidades de una cualquiera: La rebelión de las formas. Filmar y ver, 7, 18-19.

Taccetta, N., & Peña, F. M. (2008). El amor de las muchachas. En A. Melo (Ed.). Otras historias de amor: Gays, lesbianas y travestis en el cine argentino (pp. 115-132). Buenos Aires: Ediciones Lea.

Williams, L. (1991). Film Bodies: Gender, Genre, and Excess. Film Quarterly, 44 (4), 2-13.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM