Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Isabel Sarli, Alba Mujica and Sabaleros (1959): from the archive of feelings to the multiverse of sexual dissidence Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a6 Keywords: Bo-Sarli’s Cinema, queer, cultural connections, sexual subversion, emotional traces Main Article Content Facundo Saxe Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, CONICET-UNLP , Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, CONICET-UNLP https://orcid.org/0000-0002-3012-8078 Abstract This article examines and analyzes the films of the cinema of Bo-Sarli’s cinema from a dissident sex perspective. The essay seeks to analyze part of the film Sabaleros (1959). The link between the characters of Sarli and Alba Mujica is addressed in relation to the theoretical category of archive of feelings and its connections with other cultural materials. To this end, counternormative connections are established with the film Fuego (1969). Also with textual, visual and audiovisual appearances of Isabel Sarli. Finally, the article proposes Isabel Sarli and her emotional and cultural traces in different cultural texts as part of an archive of feelings of sexual dissidence. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Saxe, F. (2025). Isabel Sarli, Alba Mujica and Sabaleros (1959): from the archive of feelings to the multiverse of sexual dissidence. Nawi, 9(1), 99-117. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a6 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Anzaldúa, G. (1987). Borderlands/La Frontera. The New Mestiza. San Francisco: Aunt lute books. Avigliano, M. (15 de noviembre, 2013). Esos ojos. Alba Mujica (1916-1983). Página 12. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/ diario/suplementos/las12/13-8459-2013-11-15.html Basilio Fabris, A. (2020). Las memorias del deseo. Aproximaciones al consumo cultural desde los públicos del cine erótico en Argentina (1960-1970). Question/Cuestión, 1 (65). https://doi.org/10.24215/16696581e253 Basilio Fabris, A. (2021). Argentina voyeur. Género, erotismo y consumo en el cine de Isabel Sarli y Armando Bo. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario. Braslavsky, E., Drajner Barredo, T., & Pereyra, B. (2013). Insaciable (Armando Bo, 1984), entre la liberación sexual y el castigo moralizante. Imagofagia, 8. Recuperado de: https://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/579 Cabezón Cámara, G. (2 de febrero, 2018). Ardores al Alba. Página 12. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/92801-ardores- al-alba Cvetkovich, A. (2018). Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Barcelona: Bellaterra. Drajner Barredo, T. (2021). ¿Cosificación o uso político? Carne de Armando Bo-Isabel Sarli. Imagofagia, 14. Recuperado de: http:// www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/329 Fernández, R., & Nagy, D. (1999). La gran aventura de Armando Bo. Biografía total. Buenos Aires: Perfil Libros. flores, v. (2013a). Interruqciones, ensayos de poética activista. Escritura, política, pedagogía. Neuquén, Argentina: Editora La Mondonga Dark. flores, v. (2013b). Masculinidades de niñas: entre “mal de archivo” y “archivo del mal”. En f. tron. & v. flores (Comps.) Chonguitas: masculinidades de niñas (pp. 180-194). Neuquén, Argentina: Editora La Mondonga Dark. Foster, D. W. (2008). Las lolas de la Coca: el cuerpo femenino en el cine de Isabel Sarli. Karpa, 1.2. Geirola, G. (Comp.) (2020). Elocuencia del cuerpo. Ensayos en homenaje a Isabel Sarli. Buenos Aires/Los Ángeles: Argus-a. Halberstam, J. (2008). Masculinidad femenina. Barcelona: Egales. Izquierdo, E. (2020). Cine y preservación. Los archivos cinematográficos en la Argentina (1940-2001). Buenos Aires: Imago Mundi. Kuhn, R. (1984). El cine. La pornografía ingenua y otras reflexiones. Buenos Aires: Corregidor. Martín, J. (1981). Los filmes de Armando Bo con Isabel Sarli. Buenos Aires: Corregidor. Matamoro, B. (1976). Olimpo. Buenos Aires: Corregidor. Mujica, A. (1967). El tiempo entre los dientes. Buenos Aires: Falbo Editor. Pereira, M. & Vey, C. (2022). La escasez de fuentes en el caso Vlasta Lah. Imagofagia, 25, 136-159. Recuperado de: https://asaeca. org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/874 Romano, N. (1995). Isabel Sarli al desnudo. Buenos Aires: Ediciones de la Urraca. Rubino, A. & Saxe, F. (2016). Genealogías de la teoría queer: Judith Butler/John Waters. Gender Trouble/Female Trouble y la torsión transnacional de Isabel Sarli. En L. Martinelli (comp.). Fragmentos de lo queer. Arte en América Latina e Iberoamérica (pp. 175- 198). Buenos Aires: EFFL. Rubino, A., Saxe, F., & Sánchez, S. (2021). Lecturas monstruo. Género y disidencia sexual en la cultura contemporánea. Madrid: La Oveja Roja. Ruétalo, V. (2004). Temptations: Isabel Sarli exposed. Journal of Latin American Cultural Studies, 13 (1), 79-95. http://dx.doi. org/10.1080/1356932042000186505 Ruétalo, V. (2013). Armando Bó and Isabel Sarli beyond the Nation: co-productions with Paraguay. Estudios Interdisciplinarios de América Latina y El Caribe, 24 (1), 83-98. Ruétalo, V. (2018). ¡Prohibida! Armando Bo and Isabel Sarli’s struggle with censorship in Argentina. Porn Studies, 5 (4), 380-392. https://doi.org/10.1080/23268743.2018.1513818 Ruétalo, V. (2022). Violated frames. Armando Bó and Isabel Sarli’s sexploits. Oakland: University of California Press. Saxe, F. (2021). Disidencias sexuales. Un sistema geoplanetario de disturbios sexo-subversivos-anales-contra-vitales. Los Polvorines, Argentina: Ediciones UNGS. Saxe, F. (2023). Isabel Sarli monstruo, Isabel Sarli “mostra”: genealogías sexo-disidentes a partir de Fuego o cómo la Coca Sarli deviene en un archivo de sentimientos cuir. En la otra isla. Revista de audiovisual latinoamericano, 8, 100-115. Smith, A. (2016). The girl the whole world is waiting to see more of!’ Isabel Sarli, and the failed attempt to launch a new star in 1960s Britain. Intensities. The Journal of Cult Media, 8, 94-99. Vallejos, S. (25 de junio, 2019). Murió Isabel Sarli: “Yo soy la Coca y nada más”. Página 12. Recuperado de: https://www.pagina12. com.ar/202480-murio-isabel-sarli-yo-soy-la-coca-y-nada-mas Wayar, M. (2009). Coca Sarli a flor de piel (como la nota). El Teje. Primer Periódico Travesti Latinoamericano, 5, 12-13. Wolf, S. (1994). Armando Bo con Isabel Sarli. El folletín salvaje. En S. Wolf (Comp.). Cine Argentino. La otra historia (pp. 77-90). Buenos Aires: Letra Buena. Zangrandi, M. (2021). Una mujer desnuda en la selva. Bó, Roa Bastos y El trueno entre las hojas. Imagofagia, 14. Recuperado de: http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/327 Issue Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM