Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2] Cinematographic anatomy of the Ecuadorian documentary. Detailed study of the visual, sound and syntactic codes of the documentary Con mi corazón en Yambo (2011) Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2024-07-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a8 Keywords: Ecuador, cinema, documentary, cinematographic codes, montage Main Article Content Juana Cecibel Noboa Cevallos Escuela Superior Politécnica del Litoral , Escuela Superior Politécnica del Litoral https://orcid.org/0009-0008-7091-5771 Abstract This research focuses on the detailed analysis of Con mi corazón en Yambo (2011), an emblematic documentary of Ecuadorian cinema, with the purpose of understanding how visual, sound, graphic, syntactic and political cinematographic codes intertwine to transmit meanings. and build narratives. An exhaustive analysis of selected sequences from the documentary was carried out, allowing a classification of the montage according to its type and modality. The approaches of Francesco Casetti and Federico Di Chio, as well as Sergei Eisenstein, together with a comparative analysis based on an interview with the filmmaker who produced the documentary, allowed us to completely unravel its structure. This approach not only explores the influence of these elements on cultural representation, aesthetics and communication in Ecuadorian documentary film, but also reveals the artistic richness, cultural message and narrative uniqueness of this film. Thus, a deeper and more detailed understanding of documentary cinema in Ecuador is offered. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Noboa Cevallos, J. C. (2024). Cinematographic anatomy of the Ecuadorian documentary. Detailed study of the visual, sound and syntactic codes of the documentary Con mi corazón en Yambo (2011). Nawi, 8(2), 139-163. https://doi.org/10.37785/nw.v8n2.a8 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Alvarenga, R. M. (2013). A anteposição de códigos cinematográficos em O Mandarim. Forma Breve, 10, 307-317. Campo, J. (Ed.). (2008). Entre el arte y la ciencia. El cine documental. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Casetti, F., & Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós. Correa Valle, L. A. (2021). Análisis de los códigos cinematográficos a través del montaje en el documental “Largo tiempo”. Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Comunicaciones, Universidad San Ignacio de Loyola, Perú. Rescatado de: https://repositorio.usil.edu.pe/items/1aa38c82-8078-43c7-8f9a-76015f08e014 Corro, P., Larraín, C., Alberdi, M., & Van Diest, C. (2007). Teoías del cine documental chileno. 1957-1973. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile. De Celis Pastor, S. R. (2014). El cine documental ecuatoriano contemporáneo. Tradiciones, horizontes y rupturas. DOC On-line. Revista Digital de Cinema Documentário, 16, 32-44. De la Fuente, M. (2016). ¿Qué filmamos ahora? Características del documental político y su estudio a través de Michael Moore. L’Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos, 22, 13-21. De la Torre Ayora, D. (2024, 24 abril). Cine documental ecuatoriano: rodar la vida cuesta arriba. Revista Mundo Diners. Revista Mundo Diners. Rescatado de: https://revistamundodiners.com/cine-documental-ecuatoriano/ Del Ricón Yohn, M. (2015). Una comparación de las teorías del cine documental de Bill Nichols y Carl Plantinga: fundamentos, definiciones y categorizaciones. Revista Cine Documental, 11, 29-51. El desafío del cine ecuatoriano es ganar espectadores. (s. f.). Rescatado de página del Gobierno del Ecuador: https://www.derechosintelectuales.gob.ec/el-desafio-del-cine-ecuatoriano-es-ganar-espectadores/ Eisenstein, S. (1999). La forma del cine. Métodos de montaje. Madrid: Siglo XXI. Field, S. (1991). El manual del guionista. Ejercicios e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso. Madrid: Plot Ediciones. Marines, L. C. (2019). Documental político en Norteamérica: Una herramienta de contrainformación y configuración de las identidades políticas. Norteamérica, 14 (1), 39-64. Morales Morante, F. (2014). Reseña de Montaje audiovisual. Teoría, técnica y métodos de control, Barcelona, Editorial UOC. Palabra Clave, 17 (1), 214-218. Nichols, B. (1991). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós. Núñez, V., & Michelle, J. (2018). Estrategias de construcción discursiva, estilística y códigos cinematográficos del género documental para construir un falso documental, creando confusión entre la realidad y la ficción. Repositorio Digital Universidad de las Américas, Ecuador. Rescatado de: https://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/9061 Olivé, E. (2008). Nuevos códigos cinematográficos en la poesía de Pere Gimferrer. En Memoria histórica, género e interdisciplinariedad: los estudios culturales hispánicos en el siglo XXI (pp. 191-198). Madrid: Biblioteca Nueva. Sánchez, L. (2018). Elementos de lenguaje audiovisual. Repositorio de la Universidad Complutense de Madrid, España. Rescatado de: https://docta.ucm.es/entities/publication/a99393f7-7b3f-4c66-af8e-13889b8d1e34 Issue Vol. 8 No. 2 (2024): JULY[DOI:10.37785/nw.v8n2] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM