Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] City Brand Manta. Graphic Culture and Local Identity in a Cosmopolitan Intermediate City Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a12 Keywords: City brand, Manta, graphic identity, local culture, intermediate city Main Article Content Verónica Lucía Arévalo Vélez National University of Rosario image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-8746-7732 Abstract This article analyzes the cultural, graphic, and identity components that distinguish the city of Manta (Ecuador) for the construction of its “city brand”. It explores how these elements are integrated into the tourism, industrial, commercial, fishing, and sports sectors, contributing to the city's cosmopolitan projection. Through a qualitative methodology that includes photographic surveys, interviews, and analysis in Atlas.ti, the characteristics that position Manta as a mediating city with demographic balance and urban plurality are revealed. The goal is to establish a city brand strategy that reflects the lifestyle of its inhabitants and their social, economic, and cultural interactions. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Arévalo Vélez, V. L. (2025). City Brand Manta. Graphic Culture and Local Identity in a Cosmopolitan Intermediate City. Nawi, 9(1), 203-213. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a12 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Andrade Yejas, D. A. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de marca ciudad. Revista de la Escuela de Administración de Negocios, 80, 59-72. https://doi.org/10.21158/01208160.n80.2016.1457 Arévalo Vélez, V. L. (2023). Cultura gráfica e identidad local: Marca Ciudad Manta. Universidad Internacional de la Rioja. Rescatado de: https://doi.org/10.5281/zenodo.13294292 Barthes, R. (1993). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós. Bastons, M. (1994). Vivir y habitar en la ciudad. Anuario Filosófico, 27 (2), 541-556. https://doi.org/10.15581/009.27.29859 Bellet, C., & Llop Torné, J. M. (2004). Miradas a otros espacios urbanos: las ciudades intermedias. Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, 8 (165), 1-28. Benko, G. (2000). Estrategias de comunicación y marketing urbano. Revista EURE. Revista de Estudios Urbano Regionales, 26 (79), 67-76. Calvento, M., & Colombo, S. S. (2009). La marca-ciudad como herramienta de promoción turística. ¿Instrumento de inserción nacional e internacional? Estudios y Perspectivas en Turismo, 18 (3), 262-284. Castillo, P. S. (2016). El city branding en situaciones de emergencia: una aproximación a la promoción de Manta tras el terremoto. Tesis de Maestría. Universidad de Especialidades Espíritu Santo, Guayaquil, Ecuador. Durán Alfaro, V., González Arce, J. A., & Mercado Peña, C. (2020). La identidad como eje integrador de una marca ciudad. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 101, 69-89. Fuentes Martínez, S. I. (2007). Sistema de gestión comunicacional para la construcción de una marca ciudad o marca país. Signo y Pensamiento, 51, 80-97. Montalván Acosta, P. I. (2016). Turismo comunitario: análisis del desarrollo turístico comunitario en la parroquia rural San Lorenzo, cantón Manta, Ecuador. Magazine de las Ciencias. Revista de Investigación e Innovación, 1 (1), 19-32. Puig, T. (2009). Marca ciudad. Cómo rediseñarla para asegurar un futuro espléndido para todos. Barcelona: Paidós. Torres, M., González, Y., & Manzano, O. (2020). Marca ciudad como estrategia de competitividad urbana en las ciudades intermedias. Revista Espacios, 41 (36), 171-185. Valenzuela Robles, M. E. (2015). La estrategia de marca-ciudad en la función de turismo. El Periplo Sustentable. Revista de turismo, desarrollo y competitividad, 28, 59-80. Vélez-Bermello, G. L. (2019). Análisis de la propuesta diseño de Marca Ciudad para Manta. Killkana. Revista de Investigación Científica, 3 (3), 33-38. Zenker, S., & Braun, E. (2017). Questioning a “one size fits all” city brand: Developing a branded house strategy for place brand management. Journal of Place Management and Development, 10 (3), 270-287. https://doi.org/10.1108/JPMD-04-2016-0018 Issue Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM