Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Chameleon-like Isabel Sarli. Hybridizations Between Gender and Genre in the Latin American Co-productions of the Duo with Armando Bó Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2025-01-15 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a5 Keywords: gender, cinema, transnational, sexploitation, women Main Article Content Agostina Invernizzi Universidad de Granada / Universidad de Buenos Aires , Universidad de Granada / Universidad de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0001-9967-5224 Abstract This paper analyses the film co-productions carried out by the Bó-Sarli duo in terms of genre and transnational, taking into account the circulation of films in an expanding market. The main hypothesis postulates that through the figure of Sarli, different characters of Latin American women are incarnated, nationalized from some key film genres for the development of the national cinemas in question. In a practiced approach it combines notions from gender studies, transnational film studies and queer theories. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Invernizzi, A. (2025). Chameleon-like Isabel Sarli. Hybridizations Between Gender and Genre in the Latin American Co-productions of the Duo with Armando Bó. Nawi, 9(1), 83-97. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a5 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Ahmed, S. (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra. Anzaldúa, G. (2016). Borderlands. La frontera. La nueva mestiza. Madrid: Capitán Swing Libros. Bamberg, M., Schiffrin, D., & De Fina, A. (2007). Selves and identities in narrative and discourse. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Capalbo, A., & Valdez, M. (2005). Amor constante más allá de la pantalla. Armando Bo e Isabel Sarli en Columbia Pictures. En C. España (Dir.). Cine argentino. Modernidad y vanguardias 1957/1983. Volumen II (pp. 358-371). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes. Gil Mariño, C. (2015). El mercado del deseo. Tango, cine y cultura de masas en la Argentina de los ’30. Buenos Aires: Teseo. Gil Mariño, C. (2019). Negocios de cine: circuitos del entretenimiento, diplomacia cultural y Nación en los inicios del sonoro en Argentina y Brasil. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes. Glik, S. (2010). Yes, tenemos bananas: construcciones de género y raza en los estereotipos plasmados por Hollywood (1930-1955). XIV Encuentro de Latinoamericanistas Españoles. Congreso internacional. Universidad de Santiago de Compostela, Centro Interdisciplinario de Estudios Americanistas Gumersindo Busto, Consejo Español de Estudios Iberoamericanos. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/47797774.pdf Manetti, R. (2000). El melodrama, fuente de relatos. Un espacio artístico para madres, prostitutas y nocheriegos melancólicos. En C. España (Dir.). Cine argentino. Industria y clasicismo, 1933/1956. Volumen II (pp. 188-269). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes. Monsiváis, C. (1994). Se sufre, pero se aprende. El melodrama y las reglas de la falta de límites. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen, 16, 7-19. Oroz, S. (1997). Porque te amo, quiero salvarte. Discurso amoroso, sociedad y melodrama cinematográfico en América Latina. Secuencias. Revista de Historia del Cine, 6, 15-21. Persánch, J. M. (2018). Laberinto de espejos. Estereotipos latinos, blanquitud y memoria colectiva estadounidenses a través de El Mariachi (1992). Procesos Históricos. Revista de Historia, Arte y Ciencias Sociales, 34, 17-31. Ruétalo, V., & Tierney, D. (Eds.) (2009). Latsploitation, exploitation cinemas, and Latin America. London: Routledge. Ruétalo, V. (2022). Violated frames. Armando Bó and Isabel Sarli’s sexploits. Oakland: University of California Press. Wolf, S. (1994). Armando Bo con Isabel Sarli: el folletín salvaje. En S. Wolf (Comp.). Cine argentino. La otra historia (pp. 77-90). Buenos Aires: Ediciones Letra Buena. Issue Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1] Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM