Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1]

Popular songs for an erotic icon of the people. Music in the films of Isabel Sarli and Armando Bó


Main Article Content

Pablo Piedras
https://orcid.org/0000-0002-3525-0507

Abstract

This essay examines the role that popular songs played in the cinematographic poetics of Armando Bó and Isabel Sarli. It is argued that the filmmaker's musical conception was fundamental to affectivize and enhance the erotic effects of a mise-en-scène organized on the basis of the diva’s body. It also studies how the pre-existing songs had the function of giving cohesion to stories that, over the years, became more and more digressive, fragmentary and insurrectionary. Finally, we analyze the case of La diosa impura (1963), a film scarcely recovered within the duo's filmography, in which we can verify the way in which Bó and Sarli were able to articulate a complex dialogue with the tradition of Latin American genre cinema.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Piedras, P. (2025). Popular songs for an erotic icon of the people. Music in the films of Isabel Sarli and Armando Bó. Nawi, 9(1), 51-65. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a3

References

Acha, J. (1979). El cielo y el infierno. El biógrafo, diciembre. Recuperado de: https://jorgeluisacha.wordpress.com/articulos/ Acha, J. (1980). El grado cero de la escatología. El amigo americano, diciembre. Recuperado de: https://jorgeluisacha.wordpress.

com/articulos/

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Basilio Fabris, A. (2020). Pulsaciones eróticas: el fenómeno cultural y social de Armando Bo con Isabel Sarli. En G. Geirola (Ed.).

Elocuencia del cuerpo. Ensayos en homenaje a Isabel Sarli (pp. 105-132). Buenos Aires, Los Ángeles: Argus-a.

Calvet, L. J., & Klein, J. (1987). Chanson et Cinéma. Vibrations, 4, 98-109.

Capalbo, A., & Valdez, M. (2005). Amor constante más allá de la pantalla. Armando Bo e Isabel Sarli en Columbia Pictures. En C. España (Dir.). Cine argentino. Modernidad y vanguardias (1957-1983). Volumen II (pp. 358-371). Buenos Aires: Fondo Nacional de Las Artes.

D’Antonio, D., & Eidelman, A. (2019). Cultura, sexualidad y censura estatal en el cine de Argentina y Brasil entre los años 1960 y 1980. Mora, 25, 111-134.

Di Núbila, D. (1960). Historia del cine argentino. Volumen 2. Buenos Aires: Cruz de Malta.

Díaz López, M. (1999). Jalisco nunca pierde: raíces y composición de la comedia ranchera como género popular. Archivos de la filmoteca. Revista de estudios históricos sobre la imagen, 31, 184-197.

Drajner Barredo, T. (2016). ¿Cosificación o uso político? Carne de Armando Bo-Isabel Sarli. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 14.

Dyer, R. (2012). In the Space of a Song. The Uses of Song in Film. London, New York: Routledge. Elena, A. (1999). Los cines periféricos: África, Oriente Medio, India. Barcelona: Paidós.

España, C. (Dir.) (2000). Cine argentino. Industria y clasicismo (1933-1956). Volumen I. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Frith, S. (2001). Hacia una estética de la música popular. En F. Cruces et al. (Eds.). Las culturas musicales. Lecturas en etnomusicología

(pp. 413-435). Madrid: Trotta.

Goity, E. (2005). Las batallas calientes. Armando Bó edifica a Isabel Sarli. En C. España (Dir.). Cine argentino. Modernidad y vanguardias (1957-1983). Volumen I (pp. 364-375). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Gorbman, C. (1987). Unheard Melodies. Narrative film music. Bloomington: Indiana University Press.

Karush, M. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Buenos Aires: Ariel. Kassabian, A. (2001). Hearing film. Tracking Identifications in Contemporary Hollywood Film Music. New York: Routledge.

Maia, G., & Ravazzano, L. (2015). O cinema musical na América Latina: uma cartografia. Significação. Revista de Cultura Audiovisual, 42 (44), 2015. Recuperado de: http://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/103432

Manetti, R. (2000). El melodrama, fuente de relatos: un espacio artístico para madres, prostitutas y norcherniegos melancólicos. En

C. España (Dir.). Cine argentino. Industria y clasicismo (1933-1956). Volumen II (pp. 188-269). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Maranghello, C. (2005). Breve historia del cine argentino. Barcelona: Laertes. Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gili.

Monsiváis, C. (1977). Amor prohibido. México: Ediciones Era. Monsiváis, C. (1995). Los rituales del caos. México: Ediciones Era. Monsiváis, C. (2000). Aires de familia. Barcelona: Anagrama.

Monsiváis, C. (2005). Introducción. En H. Tamargo. Bolero, clave del corazón (pp. 7-16). México: Fundación Alejo Peralta. Monsiváis, C. (2008). Pedro Infante. Las leyes del querer. México: Aguilar.

Mourlet, M. (2011). Sobre un arte ignorado (traducido por Francisco Algarín Navarro). Revista Lumière, 4. Recuperado de: https:// issuu.com/www.elumiere.net/docs/lum4

Nasta, D. (2004). Le son en perspective. Nouvelles recherches/New Perspectives in Sound Studies. Ámsterdam: PIE-Peter Lang. Peña, F. M. (2011). Las leyes del deseo. Cine erótico en la Argentina de los años sesenta y setenta. Buenos Aires: Paidós.

Piedras, P., & Dufays, S. (2018). Conozco la canción. Melodías populares en los cines posclásicos de América Latina y Europa. Buenos Aires: Libraria.

Ruétalo, V. (2022). Violated Frames. Armando Bó and Isabel Sarli’s Sexploits. California: University of California Press.

Saxe, F. (2023). Isabel Sarli monstruo, Isabel Sarli “mostra”: genealogías sexo-disidentes a partir de Fuego o cómo la Coca Sarli deviene en un archivo de sentimientos cuir. En la otra isla. Revista de audiovisual latinoamericano, 8, 100-115.

Shaw, L., & Stone, R. (Eds). (2012). Screening Songs in Hispanic and Lusophone Cinema. Manchester, New York: Manchester University Press.

Wojcik, P. R., & Knight, A. (Eds). (2001). Soundtrack Available. Essays on Film and Popular Music. Durham, USA: Duke University Press.

Wolf, S. (1994). Armando Bo con Isabel Sarli: el folletín salvaje. En S. Wolf (Comp.). Cine argentino. La otra historia (pp. 77-90).

Buenos Aires: Ediciones Letra Buena.

Xavier, I. (2005). O discurso cinematográfico. A opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra.

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM