Vol. 9 No. 2 (2025): JULY[DOI:10.37785/nw.v9n2]

Brand development and new media communication strategy for the Guayas Historical Archive


Main Article Content

José Luis Castro Zambrano
https://orcid.org/0009-0009-9035-0429

Abstract

This research investigates the development of a comprehensive branding and communication strategy for the Archivo Histórico del Guayas (AHG) aimed at revitalizing its visual identity and fostering stronger engagement with diverse audiences. The project is based on the premise that a contemporary visual identity and effective communication strategies are vital for enhancing the visibility and accessibility of heritage institutions. A mixed-methods approach was utilized to guide the strategy, incorporating surveys, in-depth interviews with stakeholders, and comparative benchmarking analysis of the digital status of archival institutions at the local level. These data were employed to identify public perceptions of the AHG, emphasize areas needing improvement, and grasp target audiences’ evolving needs and expectations. From these findings, a thorough rebranding initiative was initiated, resulting in the creation of a new graphic identity that seamlessly combines traditional elements with modern design principles. Additionally, the project explored the implementation of innovative digital solutions, such as developing transmedia narratives and interactive content for social media platforms, to boost audience engagement and accessibility. The results indicate that the proposed rebranding strategy effectively addresses the current challenges faced by the AHG, leading to a more contemporary and appealing image that resonates with a wider audience.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Zambrano, J. L. (2025). Brand development and new media communication strategy for the Guayas Historical Archive. Nawi, 9(2), 149-171. https://doi.org/10.37785/nw.v9n2.a6

References

Aguilera Murguía, R. (2019). Los archivos, el gran aliado de la transparencia y el acceso a la información. Inflexiones. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 3, 103-117. https://doi.org/10.22201/udir.2954341xp.75

Archivo Nacional de Chile. (2016). Talleres de educación en archivos, memorias y ciudadanía. El archivo como espacio de articulación pedagógica. Web Archivo Nacional de Chile. Rescatado de: https://www.archivonacional.gob.cl/ publicaciones/talleres-de-educacion-en-archivos-memorias-y-ciudadania-el-archivo-como-espacio-de

Capriotti, P. (2009). Branding corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la identidad corporativa. Santiago de Chile: Business School Universidad Mayor.

Chaves, N. (2005). La imagen corporativa. Teoría y práctica de la identificación institucional. Barcelona: Editorial GG. Chaves, N. (2015). La marca: señal, nombre, identidad y blasón. EME Experimental Illustration, Art & Design, 3, 40-49.

Consejo Internacional de Archivos. (2011). Declaración Universal sobre los Archivos. Web International Council on Archives.

Rescatado de: https://www.ica.org/es/declaracion-universal-sobre-los-archivos

Costa, J. (2004). La comunicación gráfica: un enfoque estratégico. Madrid: Ediciones Pirámide.

Costa, J. (2019). Construcción y gestión estratégica de la marca: Modelo MasterBrand. Luciérnaga Comunicación, 4 (8), 20- 25.

Giraldo, M. L. (2021). Reflexiones en torno a dos archivos comunitarios que documentan el conflicto armado en Colombia. En E. Lacombe (coord.), Memorias, ¿para qué? II Seminario Internacional Memorias Políticas en Perspectiva Latinoamericana (pp. 99-121). Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba.

Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Web Technology Review. Rescatado de: http://www.technologyreview.com/news/401760/ transmedia-storytelling/

Jenkins, H. (2006). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Gedisa.

Jenkins, H. (2009). La venganza de unicornio de origami: siete principios de la narración transmedia. Web Henry Jenkins.

Rescatado de: http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html Lazo-Galán, J. (2014). Diseño gráfico y patrimonio. Universidad Verdad, 64, 119-146.

Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge: MIT Press.

Marquina Arenas, J. (2012). Las redes sociales y el mundo de los archivos: girando alrededor de la 2.0. Revista TRIA, 18, 73-96. Mayagoitia, A., & González Aguilar, J. M. (2017). Internet Archive: la conservación de lo efímero. Documentación de las

Ciencias de la Información, 40, 157-166 http://dx.doi.org/10.5209/DCIN.57196 Scolari, C. A. (2016). Ecología de los medios. Revista de Comunicación, 15 (1), 220-222.

Torres Tello, D. M. (2020). Historia del Archivo Histórico del Guayas (1971-2020). Web Calaméo. Rescatado de: https://www. calameo.com/read/00311531314a5cd6adac2

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM