Vol. 9 No. 1 (2025): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v9n1]

Typographic Strategies for Reflecting a Brand's Personality Across Different Industrial Sectors (English version)


Main Article Content

Mercedes Quispillo Parra
https://orcid.org/0009-0005-6145-7949

Abstract

The objective of this article is to explore how typographic strategies can reflect a brand's personality across different industrial sectors through a literature review and qualitative analysis. The research highlights the crucial role of typography in creating a strong and coherent visual identity. It analyzes the use of typefaces in sectors such as finance, technology, food, and fashion, identifying key characteristics in typeface selection for each sector. The findings reveal that in the financial sector, sans serif typefaces dominate due to their simplicity and professionalism, while in the technology sector, they are appreciated for their modernity and readability. In the food sector, typography evokes sensations: script fonts convey freshness and approachability, while sans serif fonts generate perceptions of acidity or sweetness depending on their terminals. In the fashion sector, both serif and sans serif fonts aim to project an image of elegance and exclusivity. The research will conclude that effective typographic management, based on both technical and emotional principles, is essential for achieving a strong and competitive visual identity.


Spanish version: https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/1147/1158

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quispillo Parra, M. (2025). Typographic Strategies for Reflecting a Brand’s Personality Across Different Industrial Sectors (English version). Nawi, 9(1), 189-201. https://doi.org/10.37785/nw.v9n1.a11e

References

Aharonov, J. (2011). PsicoTypo. Psicología Tipográfica. Recuperado de: https://issuu.com/ar0design/docs/psico_typo

Amaluisa, A., & Amaluisa, P. (2022). Uso de la tipografía y su aplicación en las aulas virtuales de aprendizaje. Yachana. Revista Científica, 11 (1), 79-91. https://doi.org/https://doi.org/10.62325/10.62325/yachana.v11.n1.2022.731

Andrade, B., Morais, R., & Soares de Lima. E. (2024). The Personality of Visual Elements. A Framework for the Development of Visual Identity Based on Brand Personality Dimensions. The International Journal of Visual Design, 18 (1), 67-98. https://doi. org/10.18848/2325-1581/CGP/v18i01/67-98

Apaza, L., Castillo, V., Li Quevedo, S., Salcedo, C., & Sánchez, G. (2020). La importancia de la tipografía como distintivo en la creación e identidad de imágenes corporativas en Perú en el 2019. Proyecto de Investigación. Universidad de Ciencias y Artes de América Latina, Perú.

Ávila, J., & Lema, L. (2022). Análisis morfo-semántico de los cambios de marca (rebranding) de 4 marcas representativas en Ecuador Sector Bancario. Tesis de Grado. Universidad de Azuay, Ecuador.

Barranco, C. (2022). El Arte de Chanel. Tesis de Grado. Universidad de Valladolid, España.

Carrere, A. (2017). Las letras romanas modernas (didonas): su identidad visual en el devenir tipográfico. Revista 180. Arquitectura, Arte, Diseño., 40 (40), 2-12.

Cerca Pérez, I. (2017). Estrategia de marca. La identidad de la marca Chanel/Brand strategy: Chanel’s brand identity. Tesis de Grado.

Universidad Zaragoza, España.

Chedraui, L., & Malla, G (2015). Análisis sobre el manejo de las comunicaciones estratégicas de Coca-Cola Ecuador para el fortalecimiento de su reputación. Tesis de Postgrado. Escuela Superior Politécnica del Litoral, Ecuador.

Eduard, F. (2022). Imagen Corporativa. Proyecto de Investigación. Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), Medellín, Colombia.

Gagan, P., & Saini, S. (2023). Typography Used in Fashion & Clothing. International Journal of Novel Research and Development, 8 (8), b74–b96. Rescatado de: https://ijnrd.org/papers/IJNRD2308111.pdf

Gálvez, I. (2023). Identidad visual como factor de comunicación. Revista Electrónica Yura. Relaciones Internacionales, 34, 20-42.

Gómez, G. (2020). Diseño, tipografía y comunicación visual. Ahora todo vale. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 120, 83-100. https://doi.org/https://doi.org/10.18682/cdc.vi120.4175

Günay, M. (2024). The Impact of Typography in Graphic Design. International Journal of Eurasia Social Sciences, 15 (57), 1446-1464. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.4519

Haidar, A. Z. (2024). The Role of Visual Design in Building Brand Image to Increase Consumer Loyalty in the Digital Era. Scientific Development Journal, 1 (3), 49-53.

Jacobson, J. (2020). You are a brand: social media managers’ personal branding and “the future audience”. Journal of Product and Brand Management, 29 (6), 715-727. https://doi.org/10.1108/JPBM-03-2019-2299

Noriega, N., Marín, M., & Rojas, F. (2018). La personalidad de marca, un componente conceptual de la comunicación gráfica.

Zincografía, 4, 78-94. https://doi.org/10.32870/zcr.v0i4.51

Otterbring, T., Rolschau, K., Furrebøe, E., & Nyhus, E. (2022). Crossmodal correspondences between typefaces and food preferences drive congruent choices but not among young consumers. Food Quality and Preference, 96, 1-9. https://doi.org/https://doi. org/10.1016/j.foodqual.2021.104376

Pailiacho, V. G. E. (2023). Tipografías que facilitan la accesibilidad. Actas del VIII Congreso de Investigación, Desarrollo e Innovación de la Universidad Internacional de Ciencia y Tecnología, Panamá, 91-95. https://doi.org/https://doi.org/10.47300/actasidi- unicyt-2023-15

Pizarro, B. H. (2020). The paper of the typography on the perception of a brand. Journal of graphic desing, 8 (16), 11-20. https://doi. org/10.5565/REV/GRAFICA.158

Quimí, L. (2020). Aplicación de la tipografía y su importancia en la efectividad del mensaje. Revista de Investigación Formativa.

Innovación y Aplicaciones Técnico-Tecnológicas, 2 (8), 9-16.

Rahayu, T., & Marka, M. (2024). The Role of Personal Branding in Increasing Generation Z Career Success. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan. 12, 673-682.

Rodríguez Muñoz, A. (2023). Blanding and the standardization of visual identity in luxury fashion. Tesis de Grado. Universidad de La Coruña, España.

Rodríguez, D. (2015). La tipografía como marca. Journal of Strategic Communication and Branding, 8, 37-43. Samsung. (2024). Sitio web oficial de Samsung Latinoamérica. Rescatado de: https://www.samsung.com/latin/

Sanz, A., Ortiz, M., & Romero, L. (2023). Identidad visual corporativa de las entidades financieras en España. Análisis de contenido iconográfico-simbólico en web. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 37, 141-165. https://doi.org/https://doi.org/10.31921/doxacom.n37a1754

Turgut, O. (2017). Expressive typography as a visualisation of ideas. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 4 (11), 164-170

Varela, C., & Dopico, M. (2014). Marcas con letras. Tipografía personalizada para la identidad corporativa. Rescatado de: file:///C:/ Users/Jorge/Downloads/Marcas_con_letras_Tipografia_personaliza.pdf

Wei, S. (2024). The Importance of Brand Image. Media and Communication Research, 5 (1). https://doi.org/10.23977/ mediacr.2024.050115

Yu, M., Abidin, S., & Shaari, N. (2024). Effects of Brand Visual Identity on Consumer Attitude. A Systematic Literature Review.

preprints.org https://doi.org/10.20944/preprints202405.1109.v1

Zheng, L. (2024). Analyzing Typeface Personalities and Evaluating Their Perception Shifts in the Context of Web Design. Tesis de Postgrado. Drexel University, Philadelphia. https://doi.org/10.17918/00010492

Section
ARTICLES


Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM