Vol. 3 No. 2 (2019): JULY[DOI:10.37785/nw.v3n2]

Deconstruction of the mountain as a sublime landscape in contemporary artistic strategies. DOI: 10.37785/nw.v3n2.a8


Main Article Content

Bárbara Fluxá Álvarez-Miranda

Abstract

This theoretical-practical contribution proposes a destabilizing journey to the myth of the sublime mountain, where the contemplative eyes of the romantic subject, in their obsessive search for beauty, are relegated to the background. It presents the landscape from a hybrid perspective, since it shows through the visualization of a video, texts and images two parallel visions: that subjective vision of nature internalized by the human being, together with the dehumanized vision of a hypothetical hungry animal -Cabra, cow, wolf- formerly a regular predator of that place. The contribution reflects on the landscape from a conception of it as a transcultural space, fruit of the fusion of the different notions of landscape that the human being projects on nature from the urban, rural, scientific, vital or phenomenological world.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fluxá Álvarez-Miranda, B. (2019). Deconstruction of the mountain as a sublime landscape in contemporary artistic strategies. DOI: 10.37785/nw.v3n2.a8. Nawi, 3(2). https://doi.org/10.37785/nw.v3n2.a8
Section
ARTICLES
Author Biography

Bárbara Fluxá Álvarez-Miranda, , Universidad Complutense de Madrid (Facultad de Bellas Artes)

Bárbara Fluxá (Madrid, 1974)

Vive y trabaja entre Madrid, Salamanca y Asturias.

bfluxa@gmail.com

www.barbarafluxa.com

 Artista multidisciplinar, Doctora en Bellas Artes por la Universidad Complutense, e investigadora y docente en las facultades de Bellas Artes de la Universidad Complutense de Madrid y la Universidad de Salamanca. Es especialista en nuevas estrategias y prácticas artísticas contemporáneas en torno a la crisis sistémica medioambiental y las problemáticas actuales entre humanidad, tecnología y naturaleza. Pertenece al grupo de investigación Prácticas artísticas y nuevas formas de conocimiento contemporáneas (588-UCM) y colabora con Climatologías del Planeta y la Conciencia (690-UCM). Actualmente es miembro investigador del Proyecto I+D+i: Interacciones del arte en la tecnosfera del Ministerio de Economía y Competitividad de España (HAR2017-86608-P, MINECO. 2018-2021).

Posee una intensa trayectoria artística a través de su participación en numerosas exposiciones individuales y colectivas, así como en proyectos de producción artística, dentro y fuera de España. Poseen obra suya museos, instituciones y fundaciones culturales tanto privadas como públicas. De las últimas becas de investigación y creación recibidas destacan la Ayuda en Artes Visuales (2017) de la D. G. Promoción Cultural de la Comunidad de Madrid, y la Beca Leonardo a Creadores e Investigadores Culturales 2017-18 (Área Artes Plásticas) de la Fundación BBVA.



Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM