Vol. 5 No. 1 (2021): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v5n1] Modernity and Tradition inAmerican Film Criticism. [DOI:10.37785/nw.v5n1.a2] Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2021-01-15 Keywords: Teoría del autor; Andrew Sarris; Dwight Macdonald; Manny Farber; cultura de masas; estudios sobre cine Main Article Content David Oubiña University of Buenos Aires image/svg+xml Abstract In the 1960s, the debates around the notion ofauthor lead the transition to a contemporarytheory of cinema. In the United States,Andrew Sarris inherits the postulates of thepolitique des auteurs (that had been coinedin the pages of Cahiers du cinéma shortlybefore) and applies them to American cinema.Confronting with Dwight Macdonald or MannyFarber, Sarris' texts prepared the path for the introduction of film studies to the university although, significantly, academic perspective was established as an attack against auterism. This essay studies that moment prior to the consolidation of Film Studies, when cinema still had to prove its legitimacy in the territory of the arts. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Oubiña, D. (2021). Modernity and Tradition inAmerican Film Criticism. [DOI:10.37785/nw.v5n1.a2]. Nawi, 5(1). https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/810 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 5 No. 1 (2021): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v5n1] Section ARTICLES Author Biography David Oubiña, University of Buenos Aires David Oubiña (Buenos Aires, 1964). Es doctor en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Ha sido profesor en la Facultad de Filosofía y Letras de esa universidad y profesor visitante en la University of London, en la University of Bergen, en la New York University y en la University of Berkeley. En la actualidad dicta clases en la Universidad del Cine y en la New York University en Buenos Aires. Es investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y del Instituto de Literatura Hispanoamericana de la Universidad de Buenos Aires. Ha sido colaborador en las revistas Punto de vista, El amante y Babel, entre otras, e integra el consejo de dirección de Las ranas (artes, ensayo y traducción) y el comité editorial de Cahiers du cinéma España. En 2006 obtuvo la beca Guggenheim. Ha sido guionista de las películas Esas cuatro notas (2004), Música nocturna (2006) y Secuestro y muerte (2010). Ha compilado los volúmenes El cine de Hugo Santiago (2002) y Jean-Luc Godard: el pensamiento del cine (2003). Entre sus libros se cuentan: Filmología. Ensayos con el cine (2000, Primer premio de ensayo del Fondo Nacional de las Artes); Estudio crítico sobre La ciénaga. Entrevista a Lucrecia Martel (2007) y Una juguetería filosófica. Cine, cronofotografía y arte digital (2009). Fondo de Cultura Económica ha editado El silencio y sus bordes. Modos de lo extremo en la literatura y el cine (2011). This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM