Vol. 5 No. 1 (2021): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v5n1]

Modernity and Tradition inAmerican Film Criticism. [DOI:10.37785/nw.v5n1.a2]


Main Article Content

David Oubiña

Abstract

In the 1960s, the debates around the notion of
author lead the transition to a contemporary
theory of cinema. In the United States,
Andrew Sarris inherits the postulates of the
politique des auteurs (that had been coined
in the pages of Cahiers du cinéma shortly
before) and applies them to American cinema.
Confronting with Dwight Macdonald or Manny
Farber, Sarris' texts prepared the path for the introduction of film studies to the university although, significantly, academic perspective was established as an attack against auterism. This essay studies that moment prior to the consolidation of Film Studies, when cinema still had to prove its legitimacy in the territory of the arts.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oubiña, D. (2021). Modernity and Tradition inAmerican Film Criticism. [DOI:10.37785/nw.v5n1.a2]. Nawi, 5(1). https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/810
Section
ARTICLES
Author Biography

David Oubiña, University of Buenos Aires

David Oubiña (Buenos Aires, 1964).

Es doctor en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Ha sido profesor en la Facultad de Filosofía y Letras de esa universidad y profesor visitante en la University of London, en la University of Bergen, en la New York University y en la University of Berkeley. En la actualidad dicta clases en la Universidad del Cine y en la New York University en Buenos Aires. Es investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y del Instituto de Literatura Hispanoamericana de la Universidad de Buenos Aires.

Ha sido colaborador en las revistas Punto de vista, El amante y Babel, entre otras, e integra el consejo de dirección de Las ranas (artes, ensayo y traducción) y el comité editorial de Cahiers du cinéma España. En 2006 obtuvo la beca Guggenheim. Ha sido guionista de las películas Esas cuatro notas (2004), Música nocturna (2006) y Secuestro y muerte (2010). Ha compilado los volúmenes El cine de Hugo Santiago (2002) y Jean-Luc Godard: el pensamiento del cine (2003). Entre sus libros se cuentan: Filmología. Ensayos con el cine (2000, Primer premio de ensayo del Fondo Nacional de las Artes); Estudio crítico sobre La ciénaga. Entrevista a Lucrecia Martel (2007) y Una juguetería filosófica. Cine, cronofotografía y arte digital (2009).

Fondo de Cultura Económica ha editado El silencio y sus bordes. Modos de lo extremo en la literatura y el cine (2011).



Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM