Vol. 5 No. 1 (2021): JANUARY[DOI:10.37785/nw.v5n1]

Political masks. Demonstrating visualities: from the disappeared during dictatorship to institutional violence in democracy. [DOI:10.37785/nw.v5n1.a5]


Main Article Content

Marilé Di Filippo
Moira Cristiá

Abstract

This article studies the use of masks in political demonstrations from the eighties to the present. In order to reflect on specific uses in different historical contexts, it analyzes masks’ physiognomic characteristics, their incorporation in each repertoire of protest, as well as its various symbolic aspirations. With this purpose, this paper explores a series of experiences related to the denunciation of forced disappearance during the dictatorships of the Southern Cone and in some cases of institutional violence in democracy in recent Argentina. It shows that while neutral masks were used in the former, individualized masks with the victims' faces were favored in the latter, composing various visual and performative interventions. Its differential use seems to correspond to particularities associated with the life and death of the victims at the same time that it generates different types of symbolic links between victims and the protesting body.

DOWNLOADS

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Di Filippo, M., & Cristiá, M. (2021). Political masks. Demonstrating visualities: from the disappeared during dictatorship to institutional violence in democracy. [DOI:10.37785/nw.v5n1.a5]. Nawi, 5(1), 97-115. https://doi.org/10.37785/nw.v5n1.a5
Section
ARTICLES
Author Biographies

Marilé Di Filippo, , Universidad Nacional de Rosario / Instituto de Investigaciones Gino Germani / Universidad de Buenos Aires

Marilé Di Filippo es Licenciada en Ciencia Política y Magíster en Estudios Culturales por la UNR. Es Doctora en Ciencias Sociales por la UBA. Es investigadora y docente de grado y posgrado. Es miembro de la Comisión Académica y docente de la Especialización en Gestión Cultural del Centro de Estudios Interdisciplinarios de la UNR. Integra el grupo Arte, cultura y política en la Argentina reciente del Instituto de Investigaciones Gino Germani (UBA). Es autora de artículos en revistas argentinas y extranjeras y de Estéticas políticas. Activismo artístico, movimientos sociales y protestas populares en la Rosario del nuevo milenio (UNR Editora).

Moira Cristiá, , Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas / Instituto de Investigaciones Gino Germani / Universidad de Buenos Aires

Moira Cristiá es Profesora de Historia por la Universidad Nacional de Rosario, Magister y Doctora en Historia y Civilizaciones por l’École des Hautes Études en Sciences Sociales de París. Es investigadora del CONICET en el Instituto de Investigaciones Gino Germani (UBA) donde integra el Grupo de Estudios sobre Arte, Cultura y Política en la Argentina Reciente. Es miembro de la Red de Conceptualismos del Sur y del comité editorial de Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Es autora de artículos en revistas argentinas y extranjeras, así como de Imaginaire péroniste. Esthétique d’un discours politique (1966-1976), editado por Presses Universitaires de Rennes.



Comments and suggestions on the article

Managing Director

Jorge Polo Blanco, PhD.
ESPOL - FADCOM

Executive Director

Nayeth Solorzano, PhD.
ESPOL - FADCOM