Vol. 5 No. 2 (2021): JULY Robotic bodies, closer to "this side" than humanist inheritance Reflections arising from our contemporary technological art Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2021-07-09 DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v5n2.a4 Keywords: arte robotico, arte latinoamericano, descolonialidad, imaginarios corporales, posthumanismo Main Article Content Nadia Martin , CONICET-IIAC/UNTREF Abstract In this work I address three works of robotic art developed by Latin American artists: ENT-e (2012) by Gabriela Munguía, TZ'IJK (2013/4) by Paula GaetanoAdi and Gustavo Cremblin, and Cartografías Invisibles (2018) by Ana Laura Cantera and Demian Ferrari. I assay a de-colonial perspective, aimed at understanding the autonomy of their material, aesthetic and conceptual programs. I analyse the strategies by which these productions modulate alternative body imaginaries to those of the anthropomorphic, machinic and hyper intelligent model of modern humanism. I conclude that these robotic creatures not only challenge the mind-body opposition widespread to the one of softwarehardware, but also, by means of materiality introductions such as mud, vegetables or fungi, as well as the raising of behaviors based on what is sensitive and somatic, they explore a naturalartificial continuum in which affective exchanges and; collaborative relations with the environment are suggested. They, thus, set us closer to "this side" regarding sensitive western modernity orders. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Martin, N. (2021). Robotic bodies, closer to "this side" than humanist inheritance: Reflections arising from our contemporary technological art. Nawi, 5(2). https://doi.org/10.37785/nw.v5n2.a4 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Adler, J. (2017). Artes electrónicas argentinas en el zaguán de la escena internacional: idearios de modernización y devenires institucionales oscilantes. Artnodes, (19), 37-46. Agamben, G. (2006 [2002]) Lo abierto. El hombre y el animal. Buenos Aires: Adriana Hidalgo. Alonso, R. (2015). Elogio de la low-tech. Historia y estética de las artes electrónicas en América Latina. Buenos Aires: Luna Editores. Anzaldúa, G. (2018 [1987]. Borderlands / La Frontera: The New Mestiza. Madrid: Capitán Swing Libros. Belting, H. (2010 [2002]). Antropología de la imagen. Buenos Aires-Madrid: Katz. Braidotti, R. (2015). Lo posthumano. Barcelona: Gedisa. Castoriadis, C. (1993 [1975]). La institución imaginaria de la sociedad. Tomos 1 y 2. Buenos Aires: Tusquets. Costa, F. & Rodríguez, P. (2010). La vida como información, el cuerpo como señal de ajuste: los deslizamientos el biopoder en el marco de la gubernamentalidad neoliberal. En V. Lemm (Ed.). Michel Foucault: biopolítica y neoliberalismo (pp. 151-173). Santiago de Chile: Editorial Universitaria de la Universidad Diego Portales. Cooper, M. (2002). The Living and the Dead: Variations on de anima, ANGELAKI journal of the theoretical humanities, (7)3, 81-104, DOI 10.1080/0969725022000032490 Coccia, E. (2017). Vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Buenos Aires: Miño y Dávila. Debord, G. (1999 [1958]). Teoría de la deriva (15 de abril de 2020) https://sindominio.net/ash/is0209.htm Donoso, P. y Montero Peña, V. (2014). Dissent and Utopia: Rethinking Art and Technology in Latin America. En S. Aceti, S. Jaschko y J. Stallabrass (Eds.). Red Art: New Utopias in Data Capitalism (pp. 136-147). San Francisco, Estados Unidos: Leonardo/ ISAST. Escobar, T. (2014). El mito del arte y el mito del pueblo. Buenos Aires: Ariel. Foucault, M. (2003 [1975]). Los cuerpos dóciles en Vigilar y Castigar. México: Siglo XXI Haraway D. (1991). Ciencia, cyborg y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Valencia: Cátedra. –(1999) Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni. Kozak, C. (Ed.). (2012) Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires: Caja Negra. –(Comp.) (2014). Poéticas/políticas tecnológicas en Argentina (1920-2019). Paraná: La Hendija. Kusch, R. (1976). Geocultura del hombre americano. Buenos Aires: Fernando García Cambeiro. Le Breton, D. (2002 [1990]). Antropología del cuerpo y modernidad. Buenos Aires: Nueva Visión. Machado, A. (2000). El paisaje mediático. Sobre el desafío de las poéticas tecnológicas. Buenos Aires: Libros del Rojas. Marder, M. (2014). For a Phytocentrism to Come. Enviromental. Philosophy, 11 (2). DOI: https://doi.org/10.5840/envirophil20145110 Martins, H. (1996). Hegel, Texas e outros ensaios de teoria social. Lisboa: Século XXI. Mignolo, W. (2010). Aiesthesis Decolonial. Calle 14, 4(4), 10-25. Nieves, L. (2020). Pensar y hacer (des)colonial en el arte tecnológico latinoamericano. [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Avellaneda]. Nuñez, L. (2019). Entes Indóciles. Una aproximación a las cualidades sensibles y sistemáticas del arte robótico. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Tres de Febrero]. Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón. Speranza, G. (2015). Atlas portátil de América Latina. Arte y ficciones errantes. Barcelona: Anagrama. Spivak, G. C. (1998). ¿Puede hablar el subalterno? Orbis Tertius, 3 (6), 175-235. (15 de abril de 2021) www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2732/pr.2732.pdf Issue Vol. 5 No. 2 (2021): JULY Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM