Vol. 5 No. 2 (2021): JULY Precarious inscriptions: Israel, Patagonia and the extended present in Ivo Aichenbaum´s La parte automática Article Sidebar Text Complete: PDF (Spanish) MHT (Spanish) Published: 2021-07-21 Updated: 2021-07-21 Versions: 2021-07-21 (3) 2021-07-13 (2) 2021-07-09 (1) DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v5n2.a12 Keywords: Cine argentino; ensayo cinematográfico; Israel; Diáspora; Sujeto; Precariedad; Política; Melancolía de izquierda Main Article Content Débora Galia Kantor IDAES-UNSAM/CONICET Abstract In the argentine cinema of the last decade, and specifically in what we may consider variations of the “film-essay”, a noteworthy corpus of film, expressive of a variety of aesthetic forms and critical perspectives, has been devoted to the portrayal of Israel as a compelling territory, the territory of a particular encounter between subject, experience and “image”. “What binds me to this foreign and remote community?” This interrogation, that marked previous generations of argentine Jews, returns in each film and opens up new aesthetic and political dimensions. This article explores different aspects of Ivo Aichenbaum´s La parte automática (2012), the first in a constellation of film that we haven´t yet seen the last of. DOWNLOADS Download data is not yet available. Article Details How to Cite Kantor, D. G. (2021). Precarious inscriptions: Israel, Patagonia and the extended present in Ivo Aichenbaum´s La parte automática. Nawi, 5(2). https://doi.org/10.37785/nw.v5n2.a12 (Original work published 2021) More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver AMA Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX References Andermann, J. (2012). Expanded Fields: Post-Dictatorship and the Landscape. Journal of Latin American Cultural Studies 21 (1), 165-187. DOI: https://doi.org/10.1080/13569325.2012.694810 Anderson, S. (2011). Technologies of History: Visual Media and the Eccentricity of the Past. Dartmouth: Dartmouth College Press. Aviv, C. & Schneer, D. (2005). New Jews: The end of the Jewish Diaspora. New York: NYU Press. Baron, J. (2014). The Archive Effect: Found Footage and the Audiovisual Experience of History. London & New York: Routledge. Barromi-Perlman, E. (2020). Visions of landscape photography in Palestine and Israel. Landscape Research, 45 (5), 564-583. DOI: https://doi.org/10.1080/01426397.2019.1704230 Bernini, E. (2010). Found footage: Lo experimental y lo documental. En Listorti, L. & Trerotola, D. (Comps.) Cine encontrado. ¿Qué es y adónde va el found footage? (pp. 25-38). Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Bernini, E. (2018). (A manera de prólogo). Revisar el “cine de los noventa”. En Emilio Bernini (Ed.) (2018). Después del nuevo cine: Diez miradas en torno al cine argentino contemporáneo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: EUFyL. Berlant, L. (2020). El optimismo cruel. Buenos Aires: Caja Negra. Bruno, G. (2018). Atlas of emotion. Nueva York: Verso Books. Cohen, E. (2014). Global Jewish Youth Studies: Towards a Theory. En Ben-Rafael, E. Gorny, J. & Bokser Liwerant, J. (Eds.) Jewish Identities in a Changing World (pp.104-122). Boston: Brill. Corrigan, T. (2011). The Essay Film: From Montagne, After Marker. Oxford: Oxford University Press. Danks, A (2006). The Global Art of Found Footage Cinema. En Barton Plamer, R. y Schneider, J. (Comps.). Traditions in World Cinema (pp. 241-253). Edinburgh: Edinburgh University Press. Dash-Moore, D. (1999). From David to Goliath: American representations of Jews around the Six-Day War. En Eli Lederhendler (Ed.). The Six-Day War and World Jewry (pp. 69-80). Maryland: University Press of Maryland. Deleuze, G. (2018). La imagen tiempo. Buenos Aires: Paidós. Fisher, M. (2016). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra. Foster, H. (2017). Malos nuevos tiempos: Arte, crítica, emergencia. Madrid: Akal. Gilman, S. (2003). Jewish Frontiers. Essays on bodies, Histories and Identities. Reino Unido: Palgrave Macmillan. Mitchell, W. J. T. (2002). Landscape and power. Chicago: Chicago University Press. Nichols, B. (1991). Representing reality: Issues and Concepts in Documentary. Bloomington, USA: Indiana University Press. Piedras, P. (2014). El cine documental en primera persona. Buenos Aires: Paidós. Reynolds, S. (2009). Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978-1984. London: Faber & Faber. Rozitchner, L. (1967). Ser judío y otros ensayos. Buenos Aires: Ediciones De La Flor. Rozitchner, L. (2015). Ser judío y otros ensayos afines. Buenos Aires: Ediciones de la Biblioteca Nacional. Ranzani, O. (18 de abril de 2012). Cuando el cine trabaja la esfera de lo familiar. Página12. Rescatado de https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/5-24927-2012-04-18.html Sucksdorf, C. & Sztulwark, D. (2015). Palabras previas. En Rozitchner, L. Ser judío y otros ensayos afines. Buenos Aires: Ediciones de la Biblioteca Nacional. Suarez, N. (2018). ¿La estética es el modo de producción? En Emilio Bernini (Ed.). Después del nuevo cine: Diez miradas en torno al cine argentino contemporáneo (pp.35-44). Buenos Aires: EUFyL. Tal, T. (2018). Mi viaje a Israel: reconstruyendo la identidad argentina judía juvenil en documentales subjetivos. En Alcántara, M., García Montero, M. y Sánchez López, F. (Coords.). Estudios culturales. Memoria del 56° Congreso Internacional de Americanistas (pp. 111-119). DOI: http://dx.doi.org/10.14201/0AQ0251_8 Traverso, E. (2018). Melancolía de izquierda: marxismo, historia y memoria. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Taccetta, N. (2019). Poéticas de archivo: acerca del melancólico operante. En Taccetta, N. y Depetris Chauvin, I. (Comps.). Afectos, historia y cultura visual: una aproximación interdisciplinaria (pp. 215-238). Buenos Aires: Prometeo. Issue Vol. 5 No. 2 (2021): JULY Section ARTICLES This work is under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Comments and suggestions on the article Managing Director Jorge Polo Blanco, PhD. polo@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM Executive Director Nayeth Solorzano, PhD. nsolorza@espol.edu.ec ESPOL - FADCOM